جمعه, ۲۹ دی ۱۳۹۶

آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه / دکتر مرزبان ادیب منش

آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه / دکتر مرزبان ادیب منش

آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه / دکتر مرزبان ادیب منش

کرمانشاه دیلی: دکتر مرزبان ادیب منش از فرهیختگان و چهره های دانشگاهی شهرمان در یادداشتی به “آموزش و پرورش در برنامه ششم توسعه ” پرداخته است. متن یادداشت این مدرس دانشگاه و شخصیت موجه را در ادامه مشاهده می کنید.دکتر مرزبان ادیب منش

آموزش و پرورش به عنوان محور توسعه پایدار، وظیفه تربیت نیروی انسانی ماهر جهت کار و تلاش در بازار پر رقابت جهانی و تداوم آموزش آنها را به همراه سایر نهادها و سازمان ها به عهده دارد و در عین حال، ماموریت خطیر آماده کردن نسل جوان برای زندگی در قرن بیست و یکم و آموزش مهارت های زندگی در ابعاد مختلف را عهده دار است. بر این اساس، ضروری بود که در برنامه ششم توسعه توجه ویژه و اساسی به آموزش و پرورش گردد، توجهی که نه تنها پاسخگوی مشکلات فعلی این نظام باشد، بلکه بتواند نیروی انسانی کشور را برای ورود به عصر دانایی و تبعات ناشی از این ورود در ابعاد فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آماده کند. نیک می دانیم در برنامه ريزي هاي توسعه كشورها ، نيروي انساني جايگاهي ويژه و نقش محوري دارد و سهم بسزايي در توسعه پايدار ايفا مي كند. درواقع  در عصري كه دانايی محور توسعه شناخته شده است آموزش و پرورش موتور محركه توسعه محسوب مي شود، لذا در ايران  نيز آموزش و پرورش بيش از هر دستگاهي بايد رويكرد آينده نگرانه داشته باشد و ساز و كارهاي خود را با چشم انداز توسعه كشور هماهنگ كند. در پاسخ به این نیاز اسناد بالا دستی و اسناد تحولی طراحی و تدوین و مبنای تصمیم گیری خواهند بود. ، یکی از این اسناد،سند برنامه ششم توسعه است. این سند برخلاف لایحه و برنامه های گذشته در سه قالب تولید شده است، یک قالب مجموعه ای از احکامی که استخراج شدند و می تواند دائمی باشد و به مجلس تقدیم شده، دوم مجموعه ای از احکامی است که برای اجرای برنامه نیاز به مجوز مجلس محترم دارد و سوم خود برنامه ششم است. در مجموعه ای که تحت عنوان سند برنامه ششم مصطلح شده و نیاز به تصویب دارد در آنجا یک بند بیشتر در مورد سند تحول بنیادین نیامده اما در مجموعه اصلی به صورت مفصل به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش توجه لازم شده است.همان طور که در بند 75 سیاست های کلی برنامه ششم که توسط مقام معظم رهبری (مدظله العالی)ابلاغ و تاکید شده، در برنامه ششم، محور سند تحول بنیادین است و در ملاقات فرهنگیان در هفته بزرگداشت مقام معلم با مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، نیز معظم له به صراحت فرمودند که از فرصت برنامه ششم برای اجرایی و عملیاتی کردن سند تحول بنیادین باید استفاده شود. فرمایش شفاهی رهبری و آن سیاست کلی مبنایی شد تا در تمام کارگروه های تدوین برنامه ششم در حوزه آموزش، سند تحول بنیادین محور قرار گیرد و همه احکام و بحث ها حول و حوش سند تحول باشد که خوشبختانه تجلی آن را در بحث مفصل لایحه برنامه ششم نیز دیده می شود و مسئولین ذی ربط نیز تا حدودی توجه لازم را به آن داشته اند.هر چند که انتظار بوده منابع بیشتری برای حل مشکلات آموزش و پرورش در نظر گرفته شود و در حکم ابلاغی برنامه ششم توسعه هم آمده است که سند تحول در برنامه ششم باید اجرایی شود، اما این که سند چگونه اجرا و احکام طبقه بندی شود باید در برنامه های سالانه دیده شود یعنی هرسال باید برنامه و منابع آن بررسی شود و انتظار می رود دولت و مجلس بتواند منابع را تامین کند به نحوی که برنامه مذکور جنبه عملیاتی پیدا کند.

به هر حال هر چند که دولت محترم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را مبنای برنامه ششم قرار داد و بر این مبنا مواد مربوط به آموزش و پرورش را  در سند مربوطه لحاظ کرد و اعضای کمیسیون تلفیق نیز بر این اساس در خصوص برنامه های مربوط به آموزش و پرورش اظهار نظر کردند اما غیر از این نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق ماده یا موادی در خصوص آموزش و پرورش را در سند برنامه ششم توسعه لحاظ نکردند این در حالیست که اعضای کمیسیون تلفیق می توانستند در راستای بهبود بخشی به برنامه های آموزش و پرورش چنین اقدامی را انجام دهند کما اینکه به قول یکی از نمایندگان مجلس -در جلسه بررسی کلیات برنامه ششم توسعه- نزدیک به 110 ماده توسط اعضای کمیسون تلفیق به برنامه پیشنهادی دولت اضافه شد که متاسفانه در این بین نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق ماده یا موادی در خصوص آموزش و پرورش که ملموس و قابل ذکر باشد به سند برنامه ششم توسعه اضافه نکردند.

به هر حال تحقق جایگاه راهبردی آموزش و پرورش در تحولات کلان ملی و در چهارچوب اسناد بالا دستی، لازمه اش برنامه ای کردن جایگاه راهبردی آموزش و پرورش است. این مهم در گرو اهتمام به تدوین توسعه ی استراتژیک برای این دستگاه از یک سو و ایجاد عزم و اراده ی ملی در جهت تحقق آن از سوی دیگر است. بنابراین تدوین سند برنامه ششم توسعه آموزش و پرورش کشور نیز در راستای چهارچوب سند ملی آموزش و پرورش و با توجه به ویژگیهای بومي و منطقه ای فرصتی است تا نشان داده شود که توسعه کشور منهای آموزش و پرورش توهمی بیش نیست و از طرفی به آموزش و پرورش توسعه یافته به عنوان پدیده ی بخشی که صرفاً در سایه ی عملکرد سازمان رسمی آموزش و پرورش شکل می گیرد، نباید نگریست.

امید است نمایندگان محترم با مطالعه و بررسی دقیق برنامه مذکور، آنچه را شایسته نظام آموزش و پرورش و معلم در طراز جمهوری اسلامی ایران است تحقق بخشند به نحوی که در آینده شاهد پیشرفت و توسعه آموزش و پرورش در ابعاد کمی و کیفی باشیم.

و اما سوالی که در نهایت دولت محترم و نمایندگان مجلس بایستی به آن پاسخ دهند این است که:  آیا در پایان  برنامه ششم، ارتقاء منزلت و معیشت معلمان(عدالت معیشتی برای فرهنگیان)، نگاه جامع به آموزش و پرورش، عمران و بازسازی مدارس و مراکز آمورشی(توجه به شرایط سخت افزاری)، رتبه بندی معلمان(فاز دوم)،تعیین تکلیف نیروهای حق التدریس  و مربیان پیش دبستانی، برقراری حق نوار مرزی شهرستان های مرز نشین، پرداخت به موقع مطالبات فرهنگیان بخصوص بازنشستگان عزیز و…… محقق خواهد شد؟

 به امید فردای بهتر برای خانواده بزرگ فرهنگیان

دکتر مرزبان ادیب منش – مدرس دانشگاه

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, 30 آذر 1395 ساعت 6:24 ب.ظ

11 نظر

  1. متن جالبی بود اما دقیقا مشخص نشده که در آموزش و پرورش چه اتفاقی ميخواد بیفته

  2.  متن جالبی بود اما دقیقا مشخص نشده که در آموزش و پرورش چه اتفاقی ميخواد بیفته

  3. نمایندگان قرار نیست برای آپ کاری انجام بدن 

  4. متن  جالبی بود اما دقیقا مشخص نشده که قراره برای آموزش و پرورش  چه اتفاقی بیفته،آن شااله هرچه باشه خیرباشه

  5. با سلام خدمت دکتر ادیب منش، بنده از دانشجویان ایشان می باشم، انصافا به لحاظ علمی و اخلاقی سرامد هستند.

  6. خوب بود، پیش نر در فصلنامه های علمی پژوهشی مقالات دکتر رو خوانده بودم، ایشان یکی از پژوهشگران برتر استان و باعث افتخار جامعه فرهنگیان می باشد

  7. ممنون از روشنگری نگارنده مقاله،نمایندگان در زمان انتخابات هزار وعده به معلمان میدن اما در زمانی که بایسنی کاری برای اینها انجام بدن خبری ازشون نیست، دولت هم ظاهرا برنامه خاصی برا معلما نداره

  8. دکتر رضا منصوری از استادان سر‌شناس فیزیک :

    در ایران دانشگاه واقعی نداریم
    «دانشگاه از جامعه سوال می‌گیرد و با روش‌هایی که خودش می‌داند و کسی در آن روش‌ها مداخله نمی‌کند، این سوال‌ها را بررسی می‌کند و به جامعه، پاسخ می‌دهد ما چنین دانشگاهی در ایران نداریم. دانشگاه‌های ما فقط ساخته شده‌اند که یک عده را تربیت کنند تا کارمند دولت شوند یا در کارخانه‌ها کار کنند ولی این تعریف دانشگاه نیست.»

  9. مواد مریوط به ایثارگران در برنامه ششم جهت اطلاع ایثارگرانبخش 16 امور ايثارگران –
    ماده 101 –
    .1 كليه دستگاه هاي اجرايي موظفند نسبت به اجراي صحيح سياست هاي كلي ترويج فرهنگ ايثار
    و جهاد و سازماندهي امور ايثارگران ابلاغي مقام معظم رهبري اقدام نمايند.
    .2 وزارت آموزش و پرورش مكلف است به منظور ترويج فرهنگ ايثار و شهادت نسبت به معرفي
    الگو ها و قهرمانان ملي ايثار و شهادت در متون درسي كليه پايه هاي تحصيلي و فعاليت هاي پژوهشي و
    برگزاري مسابقات علمي اقدام نموده و در جهت تعميق ايمان و ترويج باورها در صيانت از فرهنگ ديني
    و انقلابي نسبت به اجراي يادواره هاي شهداي دانش آموز و فرهنگي و برگزاري راهيان نور ويژه دانش
    آموزان و فرهنگيان با بسيج همكاري لازم را بعمل آورند.
    .3 صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران موظف است ضمن اختصاص بخشي از برنامه هاي
    شبكه هاي مختلف به موضوع ترويح فرهنگ ايثار و شهادت، ده درصد) 10 % ( از توليدات برنامه هاي
    هنري نمايشي خود را به اين موضوع اختصاص دهد.
    .4 دولت موظف است به منظور بهره گيري از دستاورد هاي دوران دفاع مقدس و انتقال و ترويج
    فرهنگ جهاد و مقاومت به نسل هاي آينده نسبت به ساماندهي گلزارهاي شهداي سراسر كشور و يادمان
    شهداي گمنام، احداث و تكميل موزه هاي دفاع مقدس و مرمت و نگهداري آنها اقدام نمايد.
    وزارتخانه هاي نيرو و نفت و راه و شهرسازي و كشور موظفند كليه هزينه هاي خدماتي مربوط به آب
    رساني، برق رساني، گاز رساني و جاده مواصلاتي را تامين نمايد.
    .5 دولت موظف است به منظور تداوم اجراي برنامه هاي شاخص در حوزه ترويج فرهنگ ايثار،
    جهاد و شهادت به خصوص استمرار و فراگير نمودن برنامه راهيان نور با ايجاد و توسعه ظرفيت ها و
    زيرساخت هاي لازم در دستگاه هاي اجرايي و فرهنگي نسبت به قرار دادن موضوع در سرفصل اعتبارات
    برنامه هاي فرهنگي و هزينه اي وزارتخانه ها و سازمان ها اقدام نمايد.
    .6 دولت مكلف است به منظور حفظ و ترويج فرهنگ ايثار، جهاد و شهادت و تكريم از
    الگوهاي اين فرهنگ ماندگار به والدين شهيدي كه داراي حداقل سه شهيد يا دو شهيد و يك
    99
    جانباز 50 % يا يك شهيد و دو جانباز بالاي 50 % به بالا هستند نشان ملي ايثار اعطا نموده و
    آنان را به عنوان چهره ماندگار كشور به جامعه معرفي نمايد.
    تبصره 1 صداو سيماي جمهوري اسلامي ايران، وزراتخانه هاي فرهنگ و ارشاد اسلامي، –
    آموزش و پرورش، علوم و تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور و
    بنياد حفظ و آثار و ارزشهاي دفاع مقدس و ساير نهادهاي فرهنگي مكلفند جهت ارج نهادن به
    اين چهره هاي ماندگار اقدام فرهنگي لازم را جهت معرفي آنها انجام دهند.
    تبصره 2 آيين نامه اجرايي اين بند در – 6 ماه سال اول برنامه به پيشنهاد بنياد شهيد و امور
    ايثارگران و بنياد حفظ و آثارو ارزشهاي دفاع مقدس به تصويب هيأت وزيران مي رسد.
    7 كليه دستگاه هاي اجرايي موضوع اين قانون موظفند بيست درصد ) – 20 % ( از اعتبارات فرهنگي
    خود باستثناي فصول اول و ششم اعتبارات هزينه اي را براساس موافقتنامه مبادله شده با سازمان در
    چارچوب سياست هاي مصوب ابلاغي شوراي عالي ترويج فرهنگ ايثار و شهادت صرف اين امور
    نمايند.
    8 بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس موظف است با همكاري بنياد شهيد و امور –
    ايثارگران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و شهرداري ها و ساير
    دستگاه هاي فرهنگي كشور تا پايان برنامه ششم نسبت به توسعه و تكميل مراكز اسناد و مد ارك دفاع
    مقدس و تدوين دايره المعارف دفاع مقدس و تدوين تاريخ دفاع مقدس اقدام نمايد.
    9 وزارتخانه هاي علوم و تحقيقات و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و آموزش و –
    پرورش، دانشگاه آزاد اسلامي، بنياد شهيد و امور ايثارگران و ستاد كل نيروهاي مسلح به منظور تعمي ق و
    ترويج ارزش هاي دفاع مقدس به نسل هاي بعدي، رشته هاي مرتبط با ترويج فرهنگ ايثار و شهادت در
    مقاطع مختلف دانشگاهي ايجاد نموده و تعدادي از واحد هاي درسي، موضوعات پژوهشي، پايان نامه ها
    و پروژه هاي علمي و تحقيقاتي خود را به موضوع فرهنگ ايثار و شهادت اختصاص دهند.
    تبصره كليه دستگاه هاي اجرايي موظفند گزارش عملكرد سالانه در حوزه ترويج فرهنگ ايثار و –
    جهاد و مقاومت و شهادت را به سازمان، بنياد شهيد و امور ايثارگران ، بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي
    دفاع مقدس و كميسيون هاي مرتبط مجلس شوراي اسلامي ارائه نمايند.
    ماده 102 دولت موظف است اقدامات لازم براي اجراي صحيح و به موقع قانون جامع خدمات –
    رساني به ايثارگران را در طول برنامه به عمل آورد و اعتبار كافي را در بودجه سنواتي پيش بيني نمايد و
    كليه آيين نامه هاي اجرايي آن را حداكثر تا شش ماهه اول برنامه تصويب و ابلاغ نمايد.
    1 دولت موظف است كليه مطالبات معوق خانواده هاي معظم شهدا و ايثارگران اعم از پاداش –
    پايان خدمت و وجوه مربوط به ذخيره مرخصي استفاده نشده و كليه مطالبات قانوني آنان را به طور كامل
    در دو سال اول برنامه تامين و توسط بنياد شهيد و امور ايثارگران پرداخت نمايد. به نحوي كه در پايان
    سال دوم برنامه هيچگونه مطالبات معوقي در حوزه ايثارگران و خانواده معظم شهدا باقي نمانده باشد.
    100
    تبصره مطالبات مذكور در اين ماده در خصوص جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال –
    نيز بر حسب مورد توسط بنياد شهيد و امور ايثارگران و دستگاه مربوطه در طي دو سال اول
    برنامه مي بايست تامين و پرداخت گردد.
    2 دولت مكلف است در اجراي ماده – 61 قانون الحاق برخي مواد به قانون تنظيم بخشي
    از مقررات مالي دولت 2 مصوبه 4 / 12 / 93 به نحوي برنامه ريزي نمايد كه تا 2 سال اول برنامه
    كليه مشمولين ماده مذكور تعيين تكليف گردند. يگان هاي اعزام كننده موظفند گواهي حضور
    افراد در مناطق جنگي و اسناد و مداركي كه در اختيار دارند را به كميسيون احراز بنياد شهيد و
    امور ايثار گران ارائه نمايند.
    3 دولت موظف است ترتيبي اتخاذ نمايد كه تبعيض بين آزادگان تحت پوشش ارتش –
    جمهوري اسلامي ايران و آزادگان غير ارتشي برطرف شده و همسان سازي صورت گيرد.
    4 دولت موظف است خانواده معظم شهدا، جانبازان، آزادگان، رزمندگان و افراد تحت –
    تكفل ايشان)والدين و همسر و فرزندان ( داراي تابعيت غير ايراني كه در طول هشت سال
    دفاع مقدس يا بعد از آن در راستاي ماموريت محوله از سوي مراجع ذي صلاح به درجه رفيع
    شهادت يا جانبازي يا اسارت نائل آمده اند پس از تاييد مراجع ذيصلاح تحت پوشش بنياد
    شهيد و امور ايثارگران قرار دهد و رزمندگان بنابه تشخيص ستاد كل نيروهاي مسلح تحت
    پوشش سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح )ساتا( قرار مي گيرند.
    تبصره : اعطاي تابعيت و اقامت به افراد موضوع اين ماده بر اساس آيين نامه اي خواهد
    بود كه حداكثر ظرف مدت سه ماه از تصويب اين قانون توسط ستاد كل نيروهاي مسلح با
    همكاري وزرات امورخارجه و وزارت كشور تهيه و به تصويب شوراي عالي امنيت ملي با رعايت
    اصل 176 قانون اساسي مي رسد.
    ماده 103 –
    1 دولت موظف است اعتبار لازم را به منظور تامين حداقل معيشت گروه هاي عنوان شده ذيل كه –
    فاقد شغل يا هرگونه درآمدي يا معسر باشند را پيش بيني و حداقل حقوق قانون كار و تامين اجتماعي را
    به آنان جهت پرداخت در بودجه هاي سنواتي درج و در اختيار دستگاه هاي مربوطه قرار دهد.
    الف : جانبازان به هر ميزان درصد از كارافتادگي و آزادگان به هر ميزان سابقه اسارت
    ب : رزمندگان با حداقل شش ماه حضور در جبهه
    ج : افراد تحت تكفل قانوني جانبازان متوفي ، آزادگان متوفي ، رزمندگان متوفي )با
    حداقل شش ماه حضور در جبهه(
    تبصره : تشخيص معسرين اين جزء به عهده ايثارگران نيروهاي مسلح بوده و مسئوليت ارائه
    خدمات با سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران ) ساتا( مي باشد.
    101
    د : فرزندان معظم شهداء، برادر و خواهر شهيد داراي معلوليت جسمي ، حركتي ، ذهني ،
    محجور ، داراي بيماري خاص يا صعب العلاج يا معسر پس از تاييد بنياد يا كميسيون پزشكي
    بنياد شهيد و امور ايثارگران
    ه : نامادري يا قيم شهيد و فرزند شهيد غير مزدوج و فاقد شغل و درآمد با تاييد بنياد
    شهيد و امورايثارگران
    2 به منظور حفظ كرامت ايثارگران و خانواده معظم شهدا، جانبازان و آزادگان دستگاه هاي اجرايي –
    موضوع ماده 5 قانون مديريت خدمات كشوري مصوب 8 / 7 / 86 مجاز نيستند ايثارگران شاغل در آن
    دستگاه را به عنوان نيروي مازاد )عدم نياز ( معرفي نمايند .
    3 سازمان و بنياد شهيد و امور ايثارگران مكلفند به كليه فرزندان شاهد غير شاغل خويش فرما، –
    شاغل بخش خصوصي غير دولتي كه از مزاياي فوق العاده ايثارگري هاي موضوع )بند 2 ماده 68 قانون
    مديريت خدمات كشوري و ماده 51 قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران( برخوردار نيستند،
    نسبت به تامين و پرداخت معادل ريالي مجموع فوق العاده هاي ايثارگري مذكور از ابتداي سال
    1396 اقدام نمايند.
    4 سازمان و بنياد شهيد و امور ايثارگران مكلفند كليه فرزندان شهيد و فرزندان جانبازان –
    هفتاد درصد ) 70 %( فاقد شغل و فاقد پوشش بيمه اي متقاضي شغل و كار مناسب را تا زمان
    تامين اشتغال پايدار )تهيه شغل استخدامي يا خود اشتغالي و كارآفريني( تحت پوشش بيمه
    اجباري بازنشستگي و درماني و از كارافتادگي سازمان تامين اجتماعي قرار داده و صددرصد ) 100 )%
    حق بيمه مربوطه را معادل حداقل حقوق كارگري تامين و پرداخت نمايند.
    تبصره براي مشمولين ماده مذكور كه با استفاده از هر نوع تسهيلات، اشتغالزايي نموده و –
    داراي طرح كارآفريني و خود اشتغالي باشند كه اشتغال آنان صرفاً از طريق طرح تامين شده
    باشد دستگاههاي صدر ماده به مدت پانزده ) 15 ( سال صددرصد ) 100 %( حق بيمه مربوطه را
    تامين و پرداخت نمايند.
    5 جانبازان بيست و پنج درصد و بالاتر آزادگان و فرزندان شهداء و رزمندگان با سابقه –
    حداقل 12 ماه جبهه )به شرط عدم بهره مندي از حقوق و مستمري از دستگاه ها يا
    شركت هاي خصوصي و بيمه هاي اجتماعي( داراي مشاغل آزاد به ميزان دو ونيم برابر معافيت
    هاي مالياتي افراد عادي از مزاياي معافيت مالياتي در طول اجراي برنامه برخوردار ميگردند.
    6 سازمان و بنياد شهيد و امور ايثارگران مكلفند نسبت به تامين و پرداخت صددرصد –
    ( 100 %( هزينه بيمه عمر و حوادث والدين، همسر و فرزندان شهداء جانبازان و آزادگان فاقد
    پوشش بيمه عمر و حوادث اقدام نمايند.
    تبصره ميزان تعهدات قرارداد مربوط به اين ماده نبايد از حداقل يك دوم) – 12 ( ديه سال
    قرارداد كمتر باشد.
    102
    7 دولت مكلف است به منظور حمايت و تجليل از رشادت هاي رزمندگان هشت سال –
    دفاع مقدس كه حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه دارند و جانبازان كمتر از ) 25 %( جانبازي و
    آزادگان با كمتر از شش ماه سابقه اسارت و براي خانواده آنان تسهيلات رفاهي، معيشتي، بهداشتي، درماني
    و فرهنگي به شرح زير ارائه نمايد.
    الف: پرداخت حداقل 30 % هزينه تحصيل در دانشگاه آزاد اسلامي، دوره هاي شبانه
    دانشگاه هاي دولتي، دانشگاه پيام نور و ساير دانشگاه هاي مورد تاييد وزارتين علوم، تحقيقات
    و فناوري و بهداشت، درمان و آموزش پزشكي صرفاً براي فرزندان رزمندگان با 12 ماه و بالاتر
    سابقه حضور داوطلبانه.
    ب: بهره مندي رايگان از خدمات مراكز فرهنگي عمومي و ناوگان حمل و نقل شهري و
    بهره مندي رايگان از خدمات آرامستان هاي وابسته به شهرداري ها و سازمان اوقاف و امور
    خيريه
    ج: معافيت از پرداخت 30 % هزينه از طريق هر يك از شركت هاي دولتي و خصوصي
    هواپيمايي، ريلي و دريايي در سفرهاي داخلي و عتبات عاليات
    د: بهره مندي از انشعاب رايگان آب، فاضلاب، برق و گاز براي يك بار
    ه: ادامه تحصيل فرزندان مشمول اين ماده در مدارس شاهد و ايثارگر و كمك به ارتقا سطح بنيه
    علمي آنان
    و : بهره مندي از سهميه كنكور ورودي دانشگاه هاي دولتي و آزاد اسلامي براي فرزندان
    رزمندگان با سابقه حداقل ) 12 ( ماه حضور داوطلبانه در جبهه مي باشد.
    ز: اعطاء سهميه عمره مفرده
    ح: بهره مندي از امتيازات يك مقطع تحصيلي بالاتر براي فرزندان شهداء ، رزمندگان و
    جانبازان و آزادگان شاغل در دستگاه هاي موضوع ماده 2 قانون جامع خدمات رساني به
    ايثارگران ) اين بند مشمول خانواده وفرزندان ايشان نميگردد(.
    ط: اعطاي نشان ملي قهرمان دفاعي و ايثار به رزمندگان واجد الشرايط )دستورالعمل
    اجرايي اين موضوع توسط ستاد كل نيروهاي مسلح تهيه، تصويب و ابلاغ مي گردد.(
    تبصره : در استفاده از كليه امتيازات فوق فرزندان شهداء و آزادگان وو جانبازان بيست و
    پنج درصد) 25 %( و بالاتر در اولويت هستند.

  10. دریغ از یک ماده برای فرهنگیان، مگه معلمان به نحوی ایثارگر محسوب نمیش نمایندگان استان گند زدن

  11. قابل توجه نماینده شهرمان که تمام عملکرد خود را در برنامه ششم توسعه میبیند
    حضرتی خطاب به لاریجانی: شما که عاقل و فیلسوف هستید،خدا شاهد است با این برنامه گره بر گره می‌افزاییم

    سیاست > مجلس – عضو فراکسیون امید به انتقاد از روند بررسی برنامه توسعه ششم در مجلس پرداخت و خطاب به لاریجانی گفت:شما که آدم عاقل و فیلسوفی هستید،یک بررسی کنید.خدا شاهد است جز اینکه گره‌ بر گره اضافه کنیم، کار دیگری انجام نمی‌دهیم.

    به گزارش خبرآنلاين، الياس حضرتي نماينده اصلاح طلب مجلس، نماينده اصلاح طلبي بود كه به انتقاد از روند بررسي لايحه برنامه توسعه ششم در مجلس پرداخت و در همان ابتداي سخنانش خطاب به رئيس مجلس گفت: خطابم با شما است خواهشا يكي كه مي‌خواهد آرام و مودبانه از شما وقت بگيرد توجه كنيد كه نياز به داد و نعره نباشد.

    رئيس مجلس در واكنش به اين گلايه حضرتي كه به صورت غيرمستقيم اشاره به صحبت‌هاي رد و بدل شده ميان كواكبيان و لاريجاني داشت، گفت: شما كه اهل اين كارها نيستيد. به نوبت بايد وقت بدهند.

    كواكبيان در جلسه صبح تلاش كرد تا با فرياد به بيان اخطار بپردازد. نكته‌اي كه موجب شد تا رئيس مجلس در واكنش به فريادهاي او گفت: شما فكر مي‌كنيد كه اگر صدايتان بلند شود حرفتان معقول تر مي‌شود. اگر با همين صدا، ميكروفونتان قطع شود، باز هم صداي شما را مي‌شنويم.

    حضرتي در ادامه اخطارش خطاب به لاريجاني تأكيد كرد: ما دو هفته است كه در اينجا بحث مي‌كنيم. شما كه آدم عاقل و فيلسوفي هستيد توجه كنيد، يك بررسي بكنيد، ما دو هفته است كه كه تعدادي از مواد را به كميسيون فرستاديم و تعدادي را تصويب كرديم و تعدادي هم كه عين قانون جاري است را داريم خراب مي‌كنيم. خدا شاهد است جز اينكه گره اي بر گره مشكلات اضافه كنيم، كار ديگري انجام نمي‌دهيم. چاره ديگري هم نداريم.

    وي افزود: شما بزرگواري كنيد به عنوان مدير جلسه،‌ به ماده 153 متوسل شويد. كميسيون زحمت كشيده است هر آشي درست كرده است،‌اول مصوبه كميسيون مطرح شود كه يا تصويب مي‌شود يا رد مي‌شود.

    رئيس مجلس اين اخطار عضو فراكسيون اميد را اينگونه پاسخ داد: اولا بايد بگويم كه از ماده 153 نمي‌توانيم استفاده كنيم. واقعا برايمان امكان پذير نيست شما مطمئن باشيد از ماده 153 هم بخواهيم استفاده كنيم همين اتفاق مي افتد. خيلي تاثير ندارد فقط اگر دوستان كمك كنند خيلي موافق و مخالف صحبت نكنند.

اولین« قبل بعد  » آخرین 

دیدگاه