جمعه, ۳۱ فروردین ۱۳۹۷

آموزش و پرورش ما و گل ببوی نمایندگان / – اردشیر محمدی

آموزش و پرورش ما و گل ببوی نمایندگان / – اردشیر محمدی

آموزش و پرورش ما و گل ببوی نمایندگان / اردشیر محمدی

اردشیر محمدی

کرمانشاه دیلی:  صادق هدایت در داستان « زنی که مردش را گم کرد » زندگی و شرح حال زنی را روایت می کند که سرسپرده بی چون و چرای مردی آزارکام به نام «گل ببو» است که با خشونت محبتش را ابراز می کند و سرانجام زنش را با یک بچه دوساله قال می گذارد ، به مازندران می رود و زنی دیگر را اختیار می کند . قصه هدایت بازگو کننده داستان بی فرجام انسان هایی است که در حیات خود ، نه روی خوش از اطرافیان دیده و نه کمترین مهربانی را از دیگران چشیده اند اما برای ادامه «زندگی» خود ناگزیرند به انسان هایی پناه ببرند که تلخی و شلاق آنان ، محتوای عادی زندگیشان را تشکیل داده به مرور به این وضعیت خو می کنند و از آن هم لذت می برند .  
اگر چه از قدیم گفته اند که در مثل مناقشه نیست اما در شرایط امروز ما می توان ارتباط نمایندگان مجلس و آموزش و پرورش را به همان داستان زن و گل ببوی صادق هدایت تشبیه کرد . ماجرا از این قرار است که تعدادی از نمایندگان مجلس طرح استیضاح «فانی» را مطرح می کنند و دست اندرکاران و لابی گران آموزش و پرورش ناگزیر می شوند برای پس گرفتن امضای نمایندگان به خواسته آنان تن دهند و خواسته آنان نیز چیزی جز «انتصاب» وابستگان آقایان نماینده در پست های اجرایی آموزش و پرورش نیست .
آموزش و پرورش از دیرباز حیاط خلوت نمایندگان مجلس بوده است . گستره کمی و کیفی آموزش و پرورش و ارتباط این نهاد عظیم و عیالوار با بخش وسیعی از جامعه ، همواره باعث شده تا دستگاه تعلیم و تربیت مورد توجه جدی نمایندگان قرار گرفته و نقش یک ماشین رای جمع کنی را برای آنان داشته باشد . در این فرایند آنچه که مطمح نظر نیست توجه به عنصر «کارآمدی» و « شایستگی» افرادی است که از سوی نمایندگان جهت تصدی سمت های اجرایی آموزش و پرورش معرفی می شود . این بده بستان ها حتی معدود نیروهای کارآمد موجود در عرصه اجرایی این وزارتخانه را نیز قربانی می کند مثال دم دست آن آموزش و پرورش اسلام آباد است که به گواه خود مدیران استانی آموزش و پرورش و بر اساس شاخص های نیم بند وزارتی ، کارنامه قابل قبولی در چند سال اخیر داشته است ضمن این که مدیریت شهرستان نیز جزء نیروهای شناخته شده از حیث علقه فکری به طیف دولت و جریان سیاسی حاکم است .
مدیران استانی نام این فرایند را «تعامل» می گذارند و معتقدند این نمایندگان منتخب همان مردمی هستند که دولت تدبیر و امید را بر سر کار آورده اند اما از این نکته اساسی غافلند که اولا تعامل با نماینده برای انتصاب مدیران این نهاد باید به گونه ای باشد که تبدیل به «احسن» شود و افرادی را در این سمت بگمارند که حداقل استانداردهای لازم برای تصدی آموزش و پرورش را داشته باشد . ثانیا نمایندگان در بلبشوی انتخابات صدها قول و وعده ریز و درشت به کسانی می دهند که برای آنان رای جمع می کنند و بعد از انتخاب نیز تحت سیطره افرادی هستند که «اطراف» او را گرفته اند آنان برای تحقق وعده های خود به انواع روش های قانونی و غیرقانونی تمسک می جویند و در این میان نباید آموزش و پرورش یکط طرفه میدان را خالی کرده و بازی را به آنان بسپارد . آن چه که در این روزها صدای اکثر فعالان مدنی و اجتماعی را درآورده این است که این تعامل با وجود صدها نیروی فهیم و شایسته نه منجر به انتصاب عناصر کارآمد شده و نه انتصاب یافتگان ، کمترین علقه و وابستگی به دولت تدبیر و امید داشته اند .
سالهاست که فعالان مسائل صنفی معلمان از مشکلات معیشتی و منزلتی این قشر شاکی بوده و به مناسبت های مختلف ، صدای اعتراض خود را به گوش مردم و مسئولان کشور رسانده اند . جهت گیری یکسویه این اعتراضات به گونه ای بوده است که برخی تصور می کنند اگر درصدی به حقوق ناچیز معلمان اضافه شود ، مشکل این وزارتخانه به صورت نسبی حل شده و دیگر نباید شاهد اعتراض آنان باشیم . اما نکته ای که در هیاهوی مشکلات صنفی معلمان مفقود شده و مورد توجه قرار نگرفته بحران کارآمدی و اثر گذاری این قشر فرهیخته در رسالت واقعی خود یعنی ” تعلیم و تربیت ” نسل آینده کشور است . موضوع ناکارآمدی مدیریت آموزش و پرورش و نگاه سیاسی و ایدئولوژیک در انتصاب مدیران خرد و کلان وزارتخانه ، به همراه اشتغال معلمان به مشاغل سطح پائین برای تامین حداقل نیازهای زندگی خود که سبب استحاله شخصیت آنان و مآلا بی اثر شدن کاریزمای ” معلمی ” شده مواردی هستند که خواسته اصلی مردم و قشر فرهنگی جامعه از دولت تدبیر و امید است و بجز این ها ، خواسته دیگری از مدیران آموزش و پرورش این دولت متصور نیست .

نوشته شده توسط admin در سه شنبه, 20 مهر 1395 ساعت 8:44 ب.ظ

15 نظر

  1. با سلام خدمت استاد ارجمند جناب محمدی عزیز 
    دست مریزاد 
    مدینه گفتی و کردی کبابم 

  2. احسن اقای محمدی احسن /باز هم ما را ودیگران را روشن فرما/

  3. ضمن تشکر از بیان صادقانه و دقیق نویسنده مطلب
    بنده از خیل فرهنگیانی هستم که این دوره به جناب دکتر فلاحت پیشه رای دادم و رای دادن بنده نیز برخلاف آنهایی که به قصد مقابله با جلیلیان و سید به فلاحت پیشه رو آوردند صرفا به خاطر گفته ای ایشان در ایام انتخابات بود
    آقای دکتر فلاحت پیشه بارها و به صراحت اعلام گردند که اشتباهات گذشته را تکرار نخواهند کرد و دور مسائل اختلاف انگیز قبیله گرایی را خط می کشند . وی یکی از عواملی که سبب شکست ایشان و انتخاب علی جلیلیان بود را انتصاب افرادی دانست که هم قبیله وی بوده و ایشان ندانسته وارد بازی شده اند که نتیجه آن باخت مطلق بود
    بنده و امثال بنده تحت تاثیر این صحبت ها قرار گرفتیم و رایمان را به نام ایشان به صندوق ریختیم . اما سوال من و امثال من از جناب دکتر این است که آیا رویکرد مجدد ایشان به انتصابات قبیله ای و تکرار اشتباهات گذشته با آن وعده هایی که در انتخابات دادند همخوانی دارد ؟ شاید بکاربردن واژه عوام فریبی صحیح نباشد اما دوست دارم یکی توضیح دهد این رفتار که از اعتماد امثال بنده استفاده شد و مجددا به گرسی مجلس دست یافت با چه واژه ای باید توضیح داده شود ؟؟
    با تشکر از سایت کرمانشاه دیلی

  4. شما هی داستان سرای برای این ملت بگو.کو گوش شنوا.
    فقط تفکر احساسی مردم درانتخابات در روز آخر شکل میگیره.
    وطرف هم این رگ رو خوب پیدا کرده.
    ازماست که بر ماست

  5. استاد فرهیخته ام جناب محمدی عزیز
    سلام و فراوان درود
    نوشته جذابی بود که در عین ایجاز اصل مطلب را فرموده بودی . دقیقا آنچه در این سازمان بی در و پیکر آسیب می بیند نه معلم و نه دانش آموز که کل نهاد تعلیم و تربیت و بالتبع کل پیکره نظام خواهد بود . من همیشه این نظام آموزشی را به درختی تشبیه می کنم با قطر یکصد متر و زیبا از بیرون اما از درون کرم زده و تهی که با فشار دستی به زمین می افتد . در بحبوحه این تغییرات قصد نگارش مطلبی داشتم که می بینم انچه که من می اندیشیدم شما بهتر و جذاب تر بیان فرموده و حتی کاملتر . همیشه مانا باشید و همیشه قلمتان راهنما و کار گشا باد
    ارادتمندتان : مجید حسینی

  6. جانا سخن از دل ما گفتی.بخشی از تغییرات خواسته های معدود فرصت طلبانی است که بر نمایندگان فشار می آورند و گرنه این همه دست اندازی در قوه مجریه نه تنها وظیفه نمایندگانی نیست که الفبای تفکیک قوا را نیک از بر هستند بلکه در شان و شایسته نماینده نیست از وظیفه ماهوی خود عدول نماید و تغییرات غیر معقول مناصب اجرایی را وجه المعامله و بده بستانهای انتخاباتی قرار دهد دور از از شان دولتیان است که انتصابات تحمیلی را وجه المصالحه بقا, چند روزه بر مسند اجرا, قرار دهنددر نتیجه آن هم دور و تسلسل باطل تغییرات نامتناهی تا همیشه ثبات را از کشتی طوفان زده آموزش و پرورش می گیرد هم دود آن به چشم معلمان و دانش آموزان و اولیا, می رود هم به نمایندگان.کمی لطیف و نرم وآهسته تر با مقوله فرهنگ برخورد کنیم

  7. بهمن مشکینی، مشاور وزیر کشور، در حاشیه همایش «تقویت جامعه مدنی، بخشنامه یا قانون؟» با تأکید بر اینکه آیین‌نامه‌ای که به‌تازگی در هیأت وزیران تصویب شده نمی‌تواند بحث پیگیری قانون سازمان‌های مردم‌نهاد را ملغی کند، گفت: مجلس باید از دولت یازدهم بخواهد لایحه سازمان‌های مردم‌نهاد را برای تبدیل‌شدن به قانون مادر تقدیم مجلس کند؛ زیرا اکنون کشور در وضعیتی است که باید تشکل‌یابی در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.
    بهمن مشکینی در این همایش گفت: امروز کشور در وضعیت خوبی نیست، ایران ۱۱ میلیون حلبی‌نشین دارد. امروز بین ۲,۸ تا چهار میلیون معتاد در کشور داریم. زنان سرپرست خانوار ۲,۶ میلیون از خانواده‌های ایرانی را شامل می‌شود که بسیاری از اینها زنان نسبتا جوان هستند. جامعه ما اکنون با طلاق ۲۶ درصدی و در بعضی مناطق ۶۰ درصدی روبه‌رو است. سرمایه اجتماعی (اعتماد، رضایت، مشارکت نهادی) زیر میانگین است و این یعنی فاجعه. اینجاست که می‌فهمیم با این دستگاه‌های فرتوت و فشل نمی‌توان کشور را اداره کرد.

  8. جریان ذات ونیش عقربه؟

  9. سلام مطلب دکتر محمدی بخش اول صحیح است وکسی که خدمت دراین نهاد عریض وطویل داشته می داند که میدان فعالیت مدیران سیاسی وکسانی که کار سیاسی می کنند همین دیوان کلاسیک است ما شکی نداریم که ریس اسلم اباد مدیری توانمند است ولی جناب نماینده افکاری دیگری دارد اتفاقا ازاستواری مدیرکل محترم در تصمیم گیری همین اقدانات است جناب قیطاسی کی اصلاح طلب بوده بهتر این است خود ایشان بگویند بیشاز دولت روحانی وی توسط چه کسانی منصوب شده است واقع امر گردشی در مدیریت بومی صورت گرفته ودوستان به احوال افراد بنگرند تا قضاوت درستی کرده باشند اگر خود دکتر محمدی بود می توان گفت اصلاح طلبی برکنار شده است

  10. صدافسوس برای معامله گرانی که از آقای محمدی و دوستان جنبشی برای ماندن چندروزه خود استفاده می کنند.راستی آقای محمدی از واسطه گری شما ودوستانتان با آقای فلاحت پیشه برای ماندن رجبی چه خبر؟

    1. راستي آقاي افشين مرادي از جلسه منزل حاجي ج … بختياري براي بركناري آقاي رجبي چه خبر ؟

  11. با سلام خدمت استاد محمدي بسيار زيبا به مطلب پرداخته اي
    انصافا آقاي رجبي از مديران خوب و خوش فكر آموزش و پرورش است و تلاش هاي اطرافيان نماينده محترم براي بركناري ايشان در درجه اول دودش به چشم آموزش و پرورش و فرهنگيان مي رود . جا دارد تاسف خود را از كساني اعلام كنم كه نان اصلاح طلبي مي خورند اما چون آقاي رجبي انتظار آنها را برآورده نكرد و پستي به آنها نداد الان لابي شده اند كه آقاي رجبي را بركنار كنند . بهر حال دست اينها هم براي ما رو شد و اين خود نعمت بزرگي است

  12. انصافا آقاي رجبي مديري توانمند است كه بر سر اصول فكري خويش معامله نمي كند وي اگر چه تحت فشار نماينده تعدادي از معاونان خود را تغيير داد اما جايگزين آنها را از نيروهاي اصلاح طلب انتخاب كرد . مخالفان آقاي رجبي كه با شعار اصلاح طلبي وارد شده اند و پشت نماينده سنگر گرفته اند صراحتا بگويند به كدام عملكرد آقاي رجبي انتقاد دارند ؟

  13. باتشکر از مطالب ارزشمند ومتقن همکار ارجمندم جناب محمدی انشاءاله نماینده ی محترم مردم در مجلس با درایت ودور اندیشی وهمچنین حمایت ازمدیران خدوم شهرستان فرصت طلبان مغرض وتفرقه افکن را ناامید کند

  14. من با دیدگاه دکتر محمد ی تاحدودی آشنا وقابل تامل است ما تصویرهای مختلفی از جهان پیرامونمان درذهن داریم ولی یک مسله اساسی هنوز حل نشده است وآن این است که ازیک سو دلدر گروه مدرنیته وحتی فرهنگ اش داریم ازسوی دیگر محلی عمل می کنیم .تصویرهای مختلف ذهن مارا آشفته ومغشوش می کند نمی شود درمکانی سنتی نشت وادعای وضعیت مدرن را درآورد گاه مابرای رسیدن به اهدافمان تفکر راقربانی می کنیم چون خودیت مطرح است گذر زمان چاره جامعه نیست بله باید بقول سروش ما به رفتارهای کریمانه نیاز داریم تا گفتارهای حکیمانه .چرا بانگ اصلاح طلبی را آشکار نمی کنید وشب انتخابات اصلاح طلبان به سپاه رای آوران می پیونندند .مگر نه این است تادر صبح پیروزی به تقسیم غنایم بیاندشند؟ مدتی که میگذرد متوجه دودوزبازی فرد پیروز می شوند ومقصر را کسانی مدانند که بفرموده ایشان همدلی می کنند آیا این تنقضات اشکار که باخلق عشایری هم در میاویزد نظم جامعه را آشفته وسودای تفکر حزبی بدنبال ندارد حتی سهم خواهی از مدیریت کلان را نه براساس لیاقت وتفکر بلکه ازلونی دیگر طلب می کنیم .فرصتی نیست تا به تایید دوستانه برادرم حسینی بپردازم باحترام…

  15. چناب آقای حسینی ضمن احترام به نظر شما
    اقدامات نماینده بعد از رای آوردن و به قول شما دودوزبازی وی نه با تفکر مدرنیته می خواند و نه سنت گرایی است . اقدام به قبیله گرایی و فشار به مدیران اجرایی برای انتصاب هم قبیله ها نوعی معامله و بده بستان است که نماینده برای این که رای هم قبیله های خود را جذب کند قول و قرارها و به قول جناب محمدی وعده های ریز و درشت به انها می دهد و پس از رای آوردن نیز تحت فشار آنها قرار می گیرد . این وسط مردم و نخبگان شهرستان هستند که سرشان بی کلاه می ماند زیرا بخش عمده ای از مردم تحت تاثیر تبلیغات و وعده های نماینده قرار می گیرند . به اعتقاد بنده این اقدام سو استفاده از اخساسات مردم است و وظیفه رسانه ها این است که مردم را آگاه نمایند از این موضوع .

اولین« قبل بعد  » آخرین 

دیدگاه