پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۳۹۷

اعضای جدید شورای شهر اسلام آباد بخوانند: نگاهی به پاره ای از نارسایی ها و ظرفیت های اسلام آباد

اعضای جدید شورای شهر اسلام آباد بخوانند: نگاهی به پاره ای از نارسایی ها و ظرفیت های اسلام آباد
  • اعضای جدید شورای شهر اسلام آباد بخوانند: نگاهی به پاره ای از نارسایی ها و ظرفیت های اسلام آباد

 

 

 

مدیریت شهری متشکل از عوامل  زیادی من الجمله  مدیریت  عمران و خدمات شهری، مدیریت پسماند، مدیریت حمل و نقل و ترافیک ، مدیریت گورستان ، مدیریت میدان میوه و تره بار و  بازار ،مدیریت فضای سبز شهری، زیباسازی شهر مدیریت بافت های فرسوده، مدیریت آموزش های حوزه شهر نشینی و اطلاع رسانی و… می باشد که در این قسمت نیز چندی از مشکلات  و ظرفیت ها  و پیشنهاداتی در حوزه درون و برون شهری مطرح می گردد.

 

 

اسلام آبادتایمز: نقش شهرستان اسلام آباد غرب به عنوان بزرگترین شهرستان استان کرمانشاه و به عنوان یکی از شاهراهای حیاتی  و ترانزیتی از جمله اتصال استان های شمال غربی کشور به جنوب غربی کشور و همچنین صادارات و واردات به کشور عراق و نقل و انتقال زائرین عتبات عالیات و همچنین جاذبه ها و ظرفیت های بالای شهرستان در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی ، جاذبه های طبیعی و… بر هیچ کسی پوشیده نیست. اما متاسفانه  این شهرستان در طول سالیان متمادی به چنین  جایگاه  و خواستگاهی که لایق مردمان این دیار و مرز و بوم باشد دست پیدا نکرده است هرچند که بیان مشکلات و محرومیت ها به معنای نادیده گرفتن زحمات ارزنده مسئولان پیشین  و گام های بزرگ که در طی چند سال  گذشته در حوزه های مختلف من الجمله تصویب منطقه ویژه اقتصادی زاگرس-احداث راه آهن- احداث کارخانجات و…) برای شهرستان برداشته شده  نمی باشد بلکه نکته شایان ذکر این است که روند پیشرفت  شهرستان متناسب با رشد جمعیت و بافت شهری  نبوده است. که یکی از دلایل اصلی آن عدم شناسایی ظرفیت ها و استعداد های شهرستان و شناسایی معضلات و مشکلات شهرستان  در حوزه های مختلف و عدم  برنامه ریزی و مدیریت جامع شهرستان  بوده است لذا با توجه به نامگذاری دهه  نود به نام دهه عدالت و پیشرفت توسط مقام معظم رهبری و در راستای نیل به اهداف برنامه بیست ساله توسعه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران،  تدوین  برنامه جامع و چشم انداز شهرستان در حوزه های مختلف امری ضروری و بدیهی به نظر می رسد.

در تدوین برنامه مدیریت جامع  و مدرنیته شهرستان باید به استاندارد های ملی و بین المللی  و نیازهای جامعه توجه ویژه  معطوف داشت و متناسب با چنین نگرشی  یک ارزیابی  جامع از شهرستان صورت گیرد  و لیست معضلات و مشکلات و همچنین  ظرفیت ها و استعداد های  شهرستان در عرصه های مختلف استخراج و براساس درجه اهمیت و بازده اقتصادی و اجتماعی رفاهی،  اولویت طرح ها تعیین  گردد که در این مقاله به پاره ای از این مسائل پرداخته شده است امید است که مسئولان شهرستان  و  الخصوص نماینده  منتخب شهرستان در  انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی  این مباحث و سایر پیشنهادات مردمی را در راس برنامه های کاری خود قرار دهند.

 

بیان پاره ای از ،کمبود ها ،ظرفیت ها ،استعداد ها و پیشنهاداتیدر حوزه های مختلف شهرستان:

اشتغال و صنعت شهرستان

بحث اشتغال یکی از مسائل جدی و یکی از از دغدغه های اصلی  جوانان اسلام آبادی می باشد هرچند با احداث شهرک صنعتی این مشکل تا حدودی مرتفع گردید اما  جوابگوی نیروی متقاضی کار شهرستان نمی باشد  که در این باب ذکر برخی از موارد ضروری به نظر می رسد

*ایجاد سامانه افراد متقاضی کار شهرستان و آنالیز داده های بدست آمده از سامانه  فوق و تشکیل کارگروه های تخصصی  اشتغال در شهرستان

* احداث و توسعه شهرک های جدید صنعتی  از طریق  مصوبات دولتی و جذب سرمایه گذران بخش خصوصی  که در این خصوص تصویب منطقه ویژه اقتصادی و شهرک صنعتی مرصاد در  مجلس  شورای اسلامی و مصوبات هیئت دولت نقطه عطفی در تاریخ اسلام آباد غرب به شمار می رود.

*پیگیری و نظارت مستمر مسئولان شهرستان بر روند اجرای مصوبات و همچنین ارائه گزارشات  پیشرفت اجرایی طرح ها به مردم شریف شهرستان

* ایجاد کارگاههای زود بازده اقتصادی ( در ضمن ضرورت داردکه مسئولان ترتیبی اتخاذ نمایند که بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در خصوص بحث ضامن نهایت  مساعدت را  با متقاضیان تسهیلات بعمل آورند.)

*ایجاد رشته های دانشگاهی متناسب با صنایع موجود و همچنین صنایع در دست احداث شهرستان

* ساماندهی افراد متقاضی کار در یک محل مناسب با داشتن حداقل امکانات رفاهی

* ایجاد و ارتقای آموزش های فنی و حرفه ای شهرستان

* جذب و بگارگیری نیرو های بومی در تمامی زمینه ها

بخش کشاورزی

* سنتی بودن کشاورزی  شهرستان با توجه به ظرفیت های بالای شهرستان در بخش کشاورزی و باغداری و عدم استفاده از روشهای نوین در بخش کشاورزی از جمله  مکانیزه کردن کشاورزی که با ارائه خدمات آموزشی به کشاورزان و  بکارگیری دانش آموختگان حوزه کشاورزی  و در اختیار قرار دادن تسهیلات  به افراد در این حوزه می توان بر این مشکل فائق آمد.

* عدم وجود صنایع تبدیلی، بسته بندی، فرآوری  و سردخانه ها در ارتباط با محصولات زراعی و باغی وانتقال آنها به سایر شهرستانها یا مراکز استان ها که در نهایت  خود بر  افزایش قیمت تمام شده محصول در منطقه و کشور می انجامد و کشاورز  نیز در این میان برای حمل محصول   هزینه ای را متحمل می شود.

مدیریت شهری

مدیریت شهری متشکل از عوامل  زیادی من الجمله  مدیریت  عمران و خدمات شهری، مدیریت پسماند، مدیریت حمل و نقل و ترافیک ، مدیریت گورستان ، مدیریت میدان میوه و تره بار و  بازار ،مدیریت فضای سبز شهری، زیباسازی شهر مدیریت بافت های فرسوده، مدیریت آموزش های حوزه شهر نشینی و اطلاع رسانی و… می باشد که در این قسمت نیز چندی از مشکلات  و ظرفیت ها  و پیشنهاداتی در حوزه درون و برون شهری مطرح می گردد.

* مدیریت میادین میوه و تره بار و بازار

* ایجاد  بازار  های دائمی،  محلی  و فروشگاههای زنجیره ای ( شهروند و…)در محل های مناسب با توجه به کم بودن فروشگاههای عرضه محصولات  در سطح شهر به طور مثال بلوار یادگار امام خمینی ظرفیت  ایجاد یک بازار جدید را با توجه به عریض بودن خیابان آن دارا می باشد.

* استقرار  دست فروشان عزیز در یک محل مناسب

* عدم ساماندهی میادین  میوه و تره بار در داخل شهر  که رفع این  مشکل مستلزم در نظر گرفتن مکانهای  مناسب و مدیریت شده برای میادین میوه  در قسمت های مختلف شهر می باشد.

* عدم قیمت گذاری مناسب بر قیمت میوه و تره بار در  داخل شهر

*مدیریت حمل و نقل و ترافیک

* عدم ساماندهی ترمینال  مینی بوس ها و خودرو های روستاهای شهرستان به طوری که شاهد استقرار خودروهای سواری در  جای جای شهر می باشیم. 

* عدم وجود نرده حفاظتی بین پیاده رو و خیابان در طول مسیر بازار   که باعث حرکت دائم افراد در  طول خیابان بازار و یا حرکت ناگهانی آنها به آن سوی خیابان که  علاوه بر ایجاد ترافیک  احتمال برخورد خودرو ها با افراد را افزایش می دهد.

* اختصاص مکان مناسب جهت بازار خرید و فروش خودرو با توجه  به تجمع خودروها در طول  قسمتی از  بلوار شهید چمران و ایجاد ترافیکدر این ناحیه

*  عدم وجود پارکینگ  های عمومی  در شهرستان -تبدیل پیاده رو در خیابان شهرداری به پارکینگ(با توجه به  کم عرض بودن   ابتدای بلوار راه کربلاه  و  عریض بودن  پیاده رو در  ابتدای خیابان فوق می توان بدون قطع درختان  قسمت اضافی خیابان فوق را  جهت  پارکینگ مورب خوردوها در این مکان در  نظر گرفت)

* یکی از مسائلی که باعث ایجاد ترافیک در اطراف میدان امام خمینی می گردد استقرار ایستگاههای تاکسی در اطراف  میدان که با تجمع تاکسی ها بیشتر فضای میدان اشغال می گردد لذا انتقال ایستگاههای تاکسی در مسیر های منتهی به خیابان های راه کربلا- شهید چمران و… به فاصله 100 یا 00٢ متری از خیابان های فوق می تواند از ترافیک بوجود آمده در اطراف میدان بکاهد.

* عدم تمرکز ادارات  در یک مجتمع اداری-انتقال بیشتر ادارات به محدوده اطراف شهر به منظور کاهش ترافیک و تمرکز ادارات شهرستان جهت تسریع خدمات به ارباب رجوع و اختصاص زمین ادارات در داخل شهر به مکانهای فرهنگی،کتابخانه ، فضای سبز  و  سایر مراکز تفریحی

*شناسایی مناطق حادثه خیز شهرستان و رفع موانع موجود ،که  در این  زمینه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-وجود نرده های حفاظتی و گاردریل، دوربین مدار بسته ، ایجاد یک ردیف چراغ های شب نمای دو ردیفی در فاصله 20 سانتی متری از جدول ها  به منظور هشدار به راننده، ایجاد سرعت گیر مناسب و اصلاح جاده  با توجه به موج دار بودن  جاده  در مسیر پل رو گذر بدره ای  تا سه راه ملاوی با توجه به حادثه خیز بودن ناحیه فوق به طوری که در طول هفته شاهد چندین حادثه در این  محدوده می باشیم.  

2-از بین رفتن جدول های بلوار کمربندی اسلام آباد غرب و نیاز به وجود نرده های حفاظتی و گاردریل و ترمیم جاده مورد نظر

3-وجود یک پل هوایی عابر پیاده در  روبه روی شهرک مشاغل صنعتی شهرستان

4-احداث پل روگذر  تقاطع کمربندی اسلام آباد-  قصر  شیرین گیلانغرب

5- دو بانده کردن جاده اسلام آبادغرب  اهواز تا انتهای حوزه استحفاظی

و…

*مدیریت بافت های فرسوده

امروزه  پرداختن به مبحث مدیریت  بافت های فرسوده  در شهرها به عنوان یکی از  پارامتر های کلیدی در مقوله  مدیریت بحران و همچنین به عنوان یکی از  پر تلفات ترین نقاط در حوادث غیر مترقبه و  تاثیر گذاری آن بر خدمات دهی مناسب به شهروندان و ایجاد چهره نامناسب از شهر امری ضروری و  حائز اهمیت ویژه می باشد که در این میان می توان به قسمتهای از محله سنگ معدن،محله شهرستانی،قسمتهای از محله پشت بیمارستان و… اشاره کرد که در زمان بروز حوادث با توجه به عدم طراحی اصولی و  خیابان بندی تنگ و نامناسب  کنونی می تواند مانع از دسترسی  و امداد رسانی سریع  به نواحی فوق   گردد و بر عمق فاجعه بی افزاید که امید است مسئولان  شهر با  برنامه ریزی صحیح و به موقع  گامی اساسی در این زمینه بردارند.

*مدیریت پسماند

* عدم قرار دادن و جمع آوری زباله در یک ساعت مشخص و همچنین عدم ایستگاههای جمع آوری مشخص در سطح شهر

*عدم استفاده از تجهیزات پیشرفته خدمات شهری یا کمبود چنین تجهیزاتی در شهر

*عدم توجه جدی به  مبحث تفکیک و بازیافت زباله ها در شهرستان که  خود این امر باعث تخریب اراضی ملی و طبیعی و آلودگی های ناشی از دفن  زباله ها بویژه آلودگی آبها زیر زمینی و آلودگی ظاهری می گردد.

* عدم رعایت موارد بهداشتی و ساماندهی فاضلاب های منتهی به رودخانه داخل شهر و تجمع زباله در داخل آن

* عدم توجه به آلودگی ها و فاضلاب  کارخانجات  موجود  در شهرک صنعتی شهرستان و لزوم سیستم پیش تصفیه و استفاده از فیلتر های مناسب  که در این مورد می توان به فاضلاب ناشی از کارخانه خمیر مایه که  با بوی متعفنی همراه است اشاره کرد.

*مدیریت گورستان

* با توجه به کمبود فضا در باغ رضوان شهرستان  و تخریب دامنه های کوه جهت افزایش فضا و  نزدیک بودن  به  بافت شهری و ایجاد آلودگی صوتی  برای ساکنین این ناحیه ضرورت وجود مکان مناسب دیگر جهت باغ رضوان جدید با رعایت کلیه  استانداردها و پارامتر های طراحی گورستان ها امری ضروری و  اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.

*فضای سبز

* عدم وجود فضای سبز کافی متناسب با رشد جمعیت ، کوهها و طبیعت ابتدای جاده اسلام آبادغرب- گیلان غرب (منطقه گلال سیاه) با توجه به ظرفیت های طبیعی و تفرجی و نزدیک بودن به شهر گزینه ای مناسب جهت احداث پارک کوهستانی  به نظر می رسد  که علاوه بر  رفاه حال شهروندان و افزودن بر جذابیت های شهرستان مانع از تخریب جنگل بلوط نیز می گردد.

* عدم وجود باجه پلیس پارک در هر یک از پارک های شهر اسلام آباد غرب

*عمران و خدمات رفاهی شهری

* عدم وجود جوب های مناسب و همچنین شبکه جمع آوری آب باران و معضلات مطرح با آن (که با مدیریت  آبها در این حوزه می توان از آن  جهت  مصرف در بخش کشاورزی بهره جست)

*  عدم  پرداختن و توجه  به بحث زونبندی مدیریتی شهرستان به منظور ایجاد حس رقابت در حوزه مدیریت شهری

* عدم وجود سرویس های بهداشتی مناسب در طول شهر برای مسافران و همچنین همشهریان گرامی

* عدم وجود کفپوش های یکپارچه در سطح معابر  و خیابان های شهر

* آسفالت نامناسب  برخی ازخیابان ها و کوچه های  سطح شهر

* پرداختن به کارهای عمرانی در فصل نامناسب سال

*آموزش شهروندی و اطلاع رسانی

* عدم استفاده از تابلو های فرهنگی و مانیتورینگ در سطح شهر به منظور ارتقاء فرهنگ شهرنشینی و اطلاع رسانی

* عدم وجود تابلوی ورودی و نقشه شهر و همچنین مناطق گردشگری طبیعی در ورودی شهر

* عدم وجود تابلوهای هوایی در سطح شهر(خیابانهای اصلی)

سایر موارد

* احداث زمینهای ورزشی رایگان(تنیس، فوتبال، بسکتبال  و…) در بافت شهری 

* حمایت از ورزش و ورزشکاران شهرستان بویژه کشتی شهرستان با توجه به استعداد های درخشان و اثبات شده در    عرصه های ملی و بین المللی که این مورد حمایت های مالی و مدیریتی ارگان های دولتی شهرستان را جهت تشکیل باشگاهها و تیم های  ورزشی را می طلبد.

* فراخوان سرمایه گذاران به منظور ایجاد بیمارستان خصوصی در شهرستان و افزایش رقابت با بخش دولتی که خود منجر به بهبود  کیفیت خدمات ارئه شده می انجامد.و همچنین اختصاص پارکینگ مناسب به بیمارستان امام خمینی

* انتقال کارخانه قند اسلام آباد غرب به بیرون از شهر و اجرای طرح توسعه و ارتقای تکنولوژی آن با توجه به  اینکه شهرستان اسلام آباد غرب به عنوان یکی از قطب های کشت چغندر قند در منطقه غرب محسوب می شود  که خود این عامل بر امر افزایش اشتغال و راندمان تولید و کاهش آلودگی در محیط شهری منجر خواهد شد

*وجود زمین های خالی که خود به محل دفع زباله تبدیل شده اند یا در هنگام بارندگی باعث افزایش گل و لای در خیابان های شهر می شوند و همچنین وجود  ساختمانهای متروکه و فاقد کاربری مشخص راه حل :تبدیل مکانهای متروکه یا فاقد کاربری مشخص به مراکز تجاری و حمایت از مالکان ملک های فوق با اختصاص تسهیلات کم بهره، تبدیل سایر زمین های خالی به فضای سبز

* شهرستان اسلام آباد غرب دارای هنرمندان بسیاری در زمینه موسیقی سنتی و اصیل ایرانی و همچنین سایر هنر ها و صنایع دستی در کشور می باشد اما متاسفانه در دانشگاههای استان و شهرستان آموزش چنین رشته های به چشم  نمی خورد و به این مقوله اهمیت چندانی داده نشده است. که دست یاری مسئولان را برای حفظ و احیای فرهنگ غنی و اصیل اسلامی ایرانی را می طلبد.

* کم بودن تعداد عابر بانک ها  در سطح شهر که ضرورت دارد مدیریت محترم بانک  ها افزایش تعداد عابر بانک ها  را به منظور رفاه حال شهروندان مد نظر داشته باشند.

*جمع آوری معتادین و افراد تکدی گر و حمایت  از آنان  به عنوان قشر  آسیب پذیر جامعه از  طریق ارائه خدمات بازپروری و مشاوره و حمایت ارگان های بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی

* ایجاد تشکل ها و شوراهای دانشجویی و تشکیل انجمن مشاوران  جوان  شهرستان جهت همکاری در حوزه مدیریت شهری

*ساماندهی تاکسی ها در سطح شهر(کارت شناسایی راننده + لباس فرم) و ایجاد ایستگاههای تاکسی  در بافت جدید شهری به طور مثال بلوار یادگار امام فاقد ایستگاه تاکسی می باشد.

*عدم وجود هتل و مراکز توریستی اقامتی در شهرستان

*ایجاد سامانه شهروند الکترونیک و سامانه حمایت از شهروندی

* افزایش جایگاه  سوخت رسانی  CNG

امید است که توانسته باشم  که رسالت خود در نگارش این مقاله   را که دستیابی به بیانات  مقام معظم رهبری در ارتباط با رفع محرومیت ها و پیشرفت همه جانبه  در جای  جای ایران اسلامی و نیل به اهداف چشم انداز 20 ساله  و خدمت به مردم شریف و ولایت مدار شهرستان بود را ادا کرده باشم.

نویسنده: شهرام اکبری کارشناسHSE

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, 23 تیر 1392 ساعت 10:45 ق.ظ

2 نظر

  1. vaghan motasefam baraton ina vazayefe shoras

    1. سلام دوست عزیز؛

      ما ادعا نکرده ایم که اینها وظایف شورای شهر هستند بلکه اعضای محترم شورای شهر که برحسب مسئولیت خویش تصمیم گیرنده مستقیم و غیرمستقیم در این موضوعات هستند، در این رابطه اطلاعات کافی را داشته باشند

  2. و الله عنده حسن الثواب 195 آل عمران

    ز سوی خدا هست اجری نکو که پاداش نیکو بود نزد او

    حضور گرانقدر جناب آقای: مهندس شهرام مرادی مدیر عامل اتحادیه مسکن مهر اسلام اباد غرب

    از اینکه با عنایات خاصه ی حق ، کار و تلاش مداوم را در عرصه ی پروژه های عمرانی مسکن مهر شرف آباد ،چون جهاد وظیفه ی اصلی خود می دانید و در کارتان صداقت، در نگاهتان محبت، در اندیشه اتان خیرخواهی، در رفتارتان شادابی، در سکوتتان دقت و در تلاشتان اخلاق و جدیت را ره توشه می سازید، به پاس حسن سلوک و اسلوب پروژه های عمرانی که با ترکیب صلابت و عطوفت و شدت و رافت همداستان است، این لوح تقدیر؛ پیشکش حضور سازنده وثمر بخش شما می شود.

    امیدوارم همواره همای سعادت در آسمان زندگیتان در پرواز باشد.

    جمعی از فرهنگیان منطقه گواور

اولین« قبل بعد  » آخرین 

دیدگاه