دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷

انتخابات شورای شهر در اسلام آباد غرب / علی پرندین

انتخابات شورای شهر در اسلام آباد غرب / علی پرندین
  • انتخابات شورای شهر در اسلام آباد غرب / علی پرندین

 

 ثق

 به علاوه فراموش نکنیم که در کمتر زمانی ما شاهد یکپارچگی و همسویی بدنه مدیریت شهرستان بوده ایم و اختلافات مدیران و مسئولین در تمامی ادوار بر هیچکس پوشیده نیست. اتفاقا همین عامل بسترساز فرصت سوزی ها و سرمایه سوزی های بیشمار برای مردم مظلوم و رنج کشیده اسلام آباد غرب بوده است.

اسلام آبادتایمز: در دهه اخير با روي كار آمدن سیدمحمد خاتمي در خرداد 76 و احياء اصل شوراها، مردم براي اولين بار فرصت يافتند تا مستقيماً و از نزديك اداره امور سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي خود را از طريق انتخاب اعضاي شوراي اسلامي شهر به دست بگيرند.

 

بدون ترديد، سياستگذاري و مديريت شهرها بدون مشاركت مردم و به كارگيري روشهاي نوين مديريت امكان پذير نيست. شوراي شهر يكي از نهادهايي است كه با حضور نمايندگان شهروندان، مشاركت مردم در سياستگذاري و مديريت شهري را فراهم مي كند

بنابر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورا یکی از ارکان نظام می‌باشد و یکی از ویژگی‌های خاص شهرداری‌ها، حضور شورای شهر  در کنار شهرداری‌ها است.

چهارمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار خواهدشد. عمر قانونی هر دورهٔ شوراها ۴ سال است، ولی در پی تصویب قانونی در مجلس مصوب شد که انتخابات خبرگان با مجلس و انتخابات شوراها با ریاست‌جمهوری ادغام شود. انتخابات گذشته در سال ۱۳۸۵ برگزار شد و عمر شوراهای سوم ۷ سال به درازا کشید.

اکنون در آستانه اتمام سال پنجم دوره سوم شورای اسلامی هستیم و خرداد سال آینده انتخابات دوره چهارم برگزار خواهد شد. در اسلام آباد غرب برخی از نامزدهای انتخاباتی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر از مدت ها پیش تبلیغات خویش را آغاز نموده اند. البته این رخداد از این جهت که می تواند نامزدهای انتخاباتی را بهتر در معرض بررسی و ارزیابی همشهریان قرار دهد با خیر و برکت باشد.  اما آنچه چنین انتخاباتی را در شهری همانند اسلام آباد غرب آسیب پذیر نموده است،‌ عدم تحقق همگرایی و وحدت آرمانی در شهروندان آن است. باید توجه داشت که وارد عرصه شدن افراد ناتوان  از همگرایی و در پیش گرفتن مواضع همسو در بین همشهریان جلوگیری می کند.

ضمن اینکه بافت سنتی ،ایلی و عشیره ای اسلام آباد غرب نیز موضوعی همیشه چالش برانگیز و عاملی موثر در عدم همگرایی بوده است که همیشه و در کوران انتخاباتها، اسلام آباد را آبستن حوادث مختلف کرده است. تاثیرگذاری این مقوله به حدی غلیظ و شدید است که حتی در پاره ای اوقات مردم را وادار کرده است عقاید روشن خویش را قربانی تعصبات ایلی و طایفه ای خود کنند و چه بسا سرنوشت خود را عوض کنند و بدین سان با تعمد خود را در مسیری قرار دهند که هیچ سودی برایشان ندارد.

متاسفانه همانگونه که پیشتر اشاره کردیم در اسلام آباد غرب در طول این سه دوره به طور کلی عملکرد اعضای شورا را نمی توان مطلوب ارزیابی کرد. البته ممکن است بعضی از اعضای شورا در ادوار گذشته وکنونی شورای شهر فعال وکوشا بوده باشند اما همانطور که گفتیم در یک نگاه  کلی نمی توان به کارنامه شورای شهر در این سه دوره نمره قابل قبولی داد.

البته اینجا نباید از دو نکته مهم غفلت کرد:

اول اینکه بسیاری از ما به واسطه عدم آگاهی کامل نسبت به حدود و ثغور اختیارات و وظایف اعضای شورای شهر بعضا انتظاراتی غیر معقول و خارج از این وظایف و اختیارات از ایشان داریم. در همین راستا اسلام آبادتایمز وظايف و اختيارات شوراي اسلامي شهر را در پایین این مطلب آورده است تا همشهریان عزیز با عنایت به این شاخص ها مجموعه شورای شهر و نیز تک تک اعضای آن را در بوته نقد قرار دهند.

دوم اینکه اگر با عینک انصاف به قضیه نگاه کنیم اسلام آباد غرب سرشار از معضلات و ناهنجاریهای فراوان است که این معضلات حاصل انباشت آنها در سالیان فراوان است و نباید همه آنها را به حساب کم کاری عده معدودی گذاشت. آسیب شناسی این امر ما به عوامل زیادی رهنمون می کند.

به علاوه فراموش نکنیم که در کمتر زمانی ما شاهد یکپارچگی و همسویی بدنه مدیریت شهرستان بوده ایم و اختلافات مدیران و مسئولین در تمامی ادوار بر هیچکس پوشیده نیست. اتفاقا همین عامل بسترساز فرصت سوزی ها و سرمایه سوزی های بیشمار برای مردم مظلوم و رنج کشیده اسلام آباد غرب بوده است.

اما با تمام این اوصاف باز هم معتقدیم عملکرد شورا مطلوب نبوده است و این رایی است که در افواه و اذهان جامعه ما موجود است.

چه خوب است که مردم شریف ما معیارهای مناسب را برای گزینش اعضای شورای شهر برگزینند تا اسلام آباد از این بیش، دچار خسران نشود.

امروز کار به جایی رسیده است که از گوشه و کنار افرادی برای این منظور کاندیدا میشوند که به هیچ عنوان تخصص ، دانش ، سوابق مدیریتی و …. کافی را برای این مهم ندارند. پیام این رویداد این است که متاسفانه جایگاه شورا در شهر ما تحقیر شده است.

در حالیکه اسلام آباد غرب برای مدعیان حضور در شورای شهر میدانی است با انبوهی از مشکلات .

البته نباید فراموش کرد که انگیزه بسیاری از عزیزان که گام در این وادی نهاده اند صرفا کمک به بهبود وضعیت نامناسب شهرستان است. بزرگوارانی که دغدغه همشهریان و شهرشان را دارند و با نیت اصلاح امور به این حوزه ورود نموده اند.

اسلام آبادتایمز بر حسب اینکه سایت خبری شهرستان اسلام آباد غرب می باشد قصد دارد در باب این موضوع خطیر، رسالت اطلاع رسانی خویش را انجام دهد.برای این منظور به اطلاع تمامی کاندیداهای ارجمند می رساند که رزومه و برنامه های خویش و هر سخنی که با شهروندان عزیز دارند از طریق  قسمت “ارتباط با ما “در بالای سایت به صورت  ایمیل برای ما ارسال کنند تا انشاءالله بدینوسیله زمینه را برای شناخت و ارزیابی بیشتر مردم نسبت به کاندیداهای محترم فراهم شود.

ضمنا همشهریان عزیز نیز می توانند دیدگاهها و نظرات خویش را در باب شوراها و انتخابات شورای شهر برای ما ارسال کنند تا در صورت تمایل با نام خود این عزیزان در سایت درج کنیم.

در پایان برای تمامی همشهریان عزیز و همچنین کاندیداهایی که با دلسوزی و کمک به ارتقاء وضعیت موجود شهرستان اعلام حضور میکنند آرزوی توفیق و سربلندی داریم.

مدیر سایت اسلام آبادتایمز

علی پرندین

 

 

 

  •  وظايف و اختيارات شوراي اسلامي شهر

در قانون اساسي وظايف و اختيارات شوراي اسلامي شهر به شرح زير ميباشد


1- انتخاب شهردار براي مدت چهار سال
تبصره 1- شوراي اسلامي شهر موظف است بلافاصله پس از رسميت يافتن نسبت به انتخاب شهردار واجد شرايط اقدام نمايد.
تبصره 2- شهردار نمي‌تواند همزمان عضو شوراي شهر باشد.
تبصره 3- نصب شهرداران در شهرها با جمعيت بيشتر از دويست هزار نفر و مراكز استان بنا به پيشنهاد شوراي شهر و حكم وزير كشور و در ساير شهرها به پيشنهاد شوراي شهر و حكم استاندار صورت مي‌گيرد.
تبصره 4- دوره خدمت شهردار در موارد زير خاتمه مي‌پذيرد.
o استعفاي كتبي با تصويب شورا
o بركناري توسط شوراي شهر با رعايت مقررات قانوني
o تعليق طبق مقررات قانوني
o فقدان هر يك از شرايط احراز سمت شهردار به تشخيص شوراي شهر.
2- بررسی و شناخت کمبودها ، نيازها و نارساييهای اجتماعی ، فرهنگی ، آموزشی ، بهداشتی ، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابيه و تهيه طرحهاو پيشنهادهاي اصلاحي و راه حلهاي كاربردي در اين زمينه‌هاجهت برنامه‌ريزي و ارائه آن به مقامات مسئول ذيربط
3- نظارت بر حسن اجراي مصوبات شورا و طرحهاي مصوب در امور شهرداري و ساير سازمانهاي خدماتي در صورتي كه اين نظارت مخل جريان عادي اين امور نگردد.
4- همكاري با مسئولين اجرايي و نهادها و سازمانهاي مملكتي در زمينه‌هاي مختلف اجتماعي، فرهنگي، آموزشي، اقتصادي و عمراني بنا به درخواست آنان.
5- برنامه‌ريزي در خصوص مشاركت مردم در انجام خدمات اجتماعي، اقتصادي، عمراني، فرهنگي، آموزشي و ساير امور رفاهي با موافقت دستگاههاي ذيربط.
6- تشويق و ترغيب مردم در خصوص گسترش مراكز تفريحي، ورزشي و فرهنگي با هماهنگي دستگاههاي ذيربط.
7- اقدام در خصوص تشكيل انجمنها و نهادهاي اجتماعي، امدادي، ارشادي و تاسيس تعاونيهاي توليد و توزيع و مصرف، نيز انجام آمارگيري، تحقيقات محلي و توزيع ارزاق عمومي با توافق دستگاههاي ذيربط.
8- نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمايه و داراييهاي نقدي، جنسي و اموال منقول و غيرمنقول شهرداري و همچنين نظارت بر حساب درآمد و هزينه آنها به گونه‌اي كه مخل جريان عادي امور شهرداري نباشد.
9- تصويب آيين نامه‌هاي پيشنهادي شهرداري پس از رسيدگي به آنها با رعايت دستورالعملهاي وزارت كشور.
10- تاييد صورت جامع درآمد و هزينه شهرداري كه هر شش ماه يكبار توسط شهرداري تهيه مي‌شود و انتشار آن براي اطلاع عمومي و ارسال نسخه‌اي از آن به وزارت كشور.
11- همكاري با شهرداري جهت تصويب طرح حدود شهر با رعايت طرحهاي هادي و جامع شهرسازي پس از تهيه آن توسط شهرداري با تاييد وزارت كشور و وزارت مسكن و شهرسازي.
12- تصويب بودجه، اصلاح و متمم بودجه سالانه شهرداري و موسسات و شركتهاي وابسته به شهرداري با رعايت آيين نامه مالي شهرداريها و همچنين تصويب بودجه شوراي شهر.
تبصره – كليه درآمدهاي شهرداري به حسابهايي كه با تاييد شوراي شهر در بانكها افتتاح مي‌شود واريز و طبق قوانين مربوطه هزينه خواهد شد.
13- تصويب وامهاي پيشنهادي شهرداري پس از بررسي دقيق نسبت به مبلغ، مدت و ميزان كارمزد.
14- تصويب معاملات و نظارت بر آنها اعم از خريد، فروش، مقاطعه، اجاره و استيجاره كه به نام شهر و شهرداري صورت مي‌پذيرد با در نظر گرفتن صرفه و صلاح و با رعايت مقررات آيين نامه مالي و معاملات شهرداري.
تبصره – به منظور تسريع در پيشرفت امور شهرداري، شورا مي‌تواند اختيار تصويب و انجام معاملات را تا ميزان معيني با رعايت آيين نامه معاملات شهرداري به شهردار واگذار نمايد.
15- تصويب اساسنامه موسسات و شركتهاي وابسته به شهرداري با تاييد و موافقت وزارت كشور.
16- تصويب لوايح برقراري يا لغو عوارض شهر و همچنين تغيير نوع و ميزان آن با در نظر گرفتن سياست عمومي دولت كه از سوي وزارت كشور اعلام مي‌شود.
17- نظارت بر حسن جريان دعاوي مربوط به شهرداري.
18- نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر.
19- نظارت بر امور تماشاخانه‌ها، سينماها، و ديگر اماكن عمومي، كه توسط بخش خصوصي، تعاوني و يا دولتي اداره مي‌شود با وضع و تدوين مقررات خاص براي حسن ترتيب، نظافت و بهداشت اين قبيل موسسات بر طبق پيشنهاد شهرداري و اتخاذ تدابير احتياطي جهت جلوگيري از خطر آتش‌سوزي و مانند آن.
20- تصويب مقررات لازم جهت اراضي غيرمحصور شهري از نظر بهداشت و آسايش عمومي و عمران و زيبايي شهر.
21- نظارت بر ايجاد گورستان، غسالخانه و تهيه وسايل حمل اموات مطابق با اصول بهداشت و توسعه شهر.
22- وضع مقررات و نظارت بر حفر مجاري و مسيرهاي تاسيسات شهري.
23- نظارت بر اجراي طرحهاي مربوط به ايجاد و توسعه معابر، خيابانها، ميادين و فضاهاي سبز و تاسيسات عمومي شهر بر طبق مقررات موضوعه.
24- تصويب نامگذاري معابر، ميادين، خيابانها، كوچه و كوي در حوزه شهري و همچنين تغيير نام آنها.
25- تصويب مقررات لازم به پيشنهاد شهرداري جهت نوشتن هر نوع مطلب و يا الصاق هر نوع نوشته و آگهي و تابلو بر روي ديوارهاي شهر با رعايت مقررات موضوعه و انتشار آن براي اطلاع عموم.
26- تصويب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداري و سازمانهاي وابسته به آن با رعايت آيين نامه مالي و معاملات شهرداريها.
27- تصويب نرخ كرايه وسايل نقليه درون شهري.
28- وضع مقررات مربوط به ايجاد و اداره ميدانهاي عمومي توسط شهرداري براي خريد و فروش مايحتاج عمومي با رعايت مقررات موضوعه.
29- وضع مقررات لازم در مورد تشريك مساعي شهرداري با ادارات و بنگاههاي ذيربط براي داير كردن نمايشگاههاي كشاورزي، هنري، بازرگاني و غيره.
تبصره 1- در كليه قوانين و مقرراتي كه انجمن شهر عهده‌دار وظايفي بوده است شوراي اسلامي شهر با رعايت مقررات اين قانون بعد از يك سال از تاريخ تصويب جانشين انجمن شهر خواهد بود.
تبصره 2- وزارت خانه‌ها و موسسات دولتي و وابسته به دولت و سازمانهايي كه شمول قانون بر آنها مستلزم ذكر نام است موظف‌اند در طول مدت يك سال مذكور در تبصره فوق با بررسي قوانين و مقررات مربوط به خود هر كجا نامي از انجمن شهر سابق آمده و وظايفي را به آن محول نموده است جهت اصلاح اين گونه موارد لايحه اصلاحي به مجلس شوراي اسلامي ارائه نمايند.
30- نظارت بر حسن اداره امور مالی شهرداری و کليه سازمانها ، موسسات ، شرکتهای وابسته و تابعه شهرداری و حفظ سرمايه ، دارايي ها ، اموال عمومی و اختصاصی شهرداری ، و همچنين نظارت بر حساب درآمد و هزينه آنها با انتخاب حسابرس رسمی و اعلام موارد نقض و تخلف به شهردار و |يگيريهای لازم بر اساس مقررات قانونی
تبصره – کليه پرداختهای شهرداری در حدود بودجه مصوب با اسناد مثبته و با رعايت مقررات مالی و معاملاتی شهرداری به عمل می آيد که اين اسناد بايد به امضای شهردار و ذي حساب يا قائم مقام آنان که مورد تآئيد شورا یشهر باشند برسد.
31- شورا موظف است در پايان هر سال مالی صورت بودجه و هزينه خود را جهت اطلاع عموم منتشر نمايد و نسخه ای از آن را جهت بررسی بع شئرای شهرستا ن و استا ن ارسال کند.
32- واحدهای شهرستانی کليه سازمانها و موسسات دولتی و موسسات عمومی غير دولتی که در زمينه ارائه خدمات شهری وظايفی را بر عهده دارند ، موظفند برنامه سالانه خود را در خصوص خدمات شهری که در چهارچوب اعتبارات و بودجه سالانه خود تنظيم شده به شورا ارائه نمايند.
33- همکار یبا شورای تآمين شهرستان در حدود قوانين و مقررات
34- بررسی و تآئيد طرحهای هادی و جامع شهرسازی و تفصيلي و حريم و محدوده قانونی شهرها پس از ارائه آن توسط شهرداری و ارسال به مراجع ذی ربط قانونی جهت تصويب نهايی

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, 21 دی 1391 ساعت 6:52 ب.ظ

12 نظر

  1. ائتلاف 2+1 انتخاب جوان اسلام آبادی

  2. ملکی بستام عبدالهی 

  3. نگاهی اجمالی به ائتلاف 2 1(کاندیدای شورای شهر اسلام آباد غرب)1 – صادق عبدالهی:
    مدرک تحصیلی:   کارشناسی ترویج
    سوابق شغلی:   مدیر عامل شرکت بیمه کشاورزی
    ایل حامی:    سیاه سیاه کلهر – خزل
    2- بهزاد بستام:
    مدرک تحصیلی:    کارشناسی ارشد شیمی
    سوابق شغلی:    سرپرست تولید داروسازی سینا
    ایل حامی :    سیاه سیاه کلهر
    3- حامد ملکی:
    مدرک تحصیلی:    کارشناسی ارشد شیمی
    سوابق شغلی:    مدرس دانشگاه آزاد اسلام آباد غرب- مدیر تولید شرکت کاشی کاژه
    ایل حامی :    کله پا کلهر

  4. نگاهی اجمالی به ائتلاف 2+1(کاندیدای شورای شهر اسلام آباد غرب)1 – صادق عبدالهی:
    مدرک تحصیلی:   کارشناسی ترویج
    سوابق شغلی:   مدیر عامل شرکت بیمه کشاورزی
    ایل حامی:    سیاه سیاه کلهر – خزل
    2- بهزاد بستام:
    مدرک تحصیلی:    کارشناسی ارشد شیمی
    سوابق شغلی:    سرپرست تولید داروسازی سینا
    ایل حامی :    سیاه سیاه کلهر
    3- حامد ملکی:
    مدرک تحصیلی:    کارشناسی ارشد شیمی
    سوابق شغلی:    مدرس دانشگاه آزاد اسلام آباد غرب- مدیر تولید شرکت کاشی کاژه
    ایل حامی :    کله پا کلهر

  5. باسلام با انتخاب درست آينده شهرمونو درست رقم بزنيم.راي ما حيدر آتش پيكر

  6. سلام اسلام آبادي ها….
    راي ما حيدر آتش پيكر

  7. وبلاگ انتخاباتی برادرفرشادگل محمدیان رسماآغازبه کارکرد وازعموم مردم شریف وهواداران عزیزایشان خواهشمنداست برای حمایت ازایشان به آدرس وبلاگ :
    http://frashadgolmohamady.blogfa.com مراجعه نمایند . ضمناازمدیریت محترم وبسایت پرمحتوای اسلام آبادتایمزخواهشمنداست که این نظررادروبلاگ خودنمایش دهند . باتشکر

  8. مدیریت محترم اسلامآبادتایمزازاینکه آدرس وبلاگ انتخاباتی آقای گل محمدی رادرسایت خودبه نمایش درآوردیدصمیمانه ازشما تشکرمیکنم /

  9. با سلام و عرض ادب و احترام خدمت همه همشریان گرانقدرم .یکی از مشکلات اساسی و دامن گیر این شهرستان و احقاق نشدن ارزو وامال مردم بحث ابل و طایفه بازی در سطح شهرستان بود و هست وقتی مردمی در مکانی معین گرد هم میایند دیگه متلق به همان مکان هستن ما اسلام ابادی هستیم و ارزویمان پیوندهای عمیق اسلام ابادی بودنم خواهد بود اگه به این نقطه از اطمینان برسیم که باید خواستهای جمع را به خواستهای شخصی ترجیح بدیم قطعا موفق خواهیم شد .سایت و گروه دلسوزان اسلام اباد با همین نیت پا به عرصه فعالیت گذاشته و امیدواریم از طرف همه همشهریان اسلام ابادی مورد لطف قرار گیرد

  10. تازگی فکر و خروج از بن بست رکود اندیشه
     حامد ملکی چهره ای که حضورش در انتخابات شورای شهر اسلام آباد ، شور انتخابات را و شکوفایی اسلام اباد را بهمراه خواهد داشت

  11. آب زنید راه را هین که نگار می‌رسد
    مژده دهید باغ را بوی بهار می‌رسد

    حامد ملکی در راه انتخابات شورای شهر اسلام اباد غرب……

  12. به امید حضور حامد ملکی در انتخابات شورای شهر اسلام آباد غرب
    حضور مهندس ملکی یقینا جذابیت انتخابات را صد چندان خواهد کرد

اولین« قبل بعد  » آخرین 

دیدگاه