پنجشنبه, ۲۸ دی ۱۳۹۶

مشکلات نهفته ما و اتوپیای غلام« غلام خود بیل » / اردشیر محمدی

مشکلات نهفته ما و اتوپیای غلام« غلام خود بیل » / اردشیر محمدی

مشکلات نهفته ما و اتوپیای غلام / اردشیر محمدی

 اردشیر محمدی

کرمانشاه دیلی:  غلام چاخان یا همان « غلام خود بیل » شخصیت خیالپردازی است که در روزهای اخیر با طرح وقایع عجیب و غریب در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به یک شخصیت محبوب و در عین حال کمیک تبدیل شده است . او حوادثی از وقایع مهم سیاسی و اجتماعی کشور را مشابه آن چه که در عالم واقعیت اتفاق افتاده بازسازی کرده و با زبانی تلمیح خود را در  متن آن وقایع و در کنار اسطوره های واقعی داستان قرار می دهد ، او گاهی در نقش یک خلبان ماهر پا به پای عباس دوران با دشمنان بعثی می جنگد و رشادت های خود را به تصویر می کشد ، گاهی از صحنه نظامی به میدان سیاست کوچ کرده و به یاری دکتر ظریف در مذاکرات هسته ای می رود ، نمایندگان پنج بعلاوه یک و جان کری را سر جایشان می نشاند و دستاورد برجام را به نام خود ثبت می کند ، در این اواخر هم قرار است به دلیل آوازه موفقیت هایش ، به عنوان یکی از سناتورهای بی بدیل ایالات متحده وارد مجلس سنای آمریکا شود ..  

اگر چه گزافه گویی های غلام قبل از هر چیز به خاطر محتوای طنز آمیز آن مورد توجه قرار گرفته و به سرعت در میان مردم دست به دست می شود اما سرعت استقبال و توجه مخاطبان به محتوای مطالب وی و نوع دیالوگ ایشان از منظر دیگری نیز قابل طرح است که سوالهایی را در ذهن مخاطب ایجاد می کند . آیا چاخان های غلام به نفس غیرواقعی بودن ماجراهای آن است که به سرعت مورد توجه مردم قرار می گیرد ؟ آیا نوع دیالوگ و نحوه بیان غلام و شرح جزئیات ماجراهایی که در عالم واقع ذهن مردم را درگیر ساخته و غلام هم خود را در متن آن وقایع جاسازی می نماید اینچنین مخاطب را جذب خود می کند ؟ پاسخ به این پرسشها هر چه باشد ما را از واکاوی زمینه های روانی و اجتماعی این موضوع بی نیاز نمی کند .

روانشناسان معتقدند خیالبافی و رویاپردازی یکی از مکانیسم های دفاعی انسان است که در آن فرد به جهت مقابله با ناکامی هایی که در زندگی او حادث شده ، به صورت خیال و تصور به آرزوهای خود رنگ واقعیت می دهد . شخص خیالپرداز ، خواسته ها و آرزوهای شکست خورده خود را به تخیلات فریبنده و لذت بخش تبدیل کرده تا آنچه را که در عالم واقعیت به آن نرسیده است در عالم خیال برای خود تصور کند . گاهی این ناکامی ها جنبه ای همگانی داشته و حس مشترکی از آرمانهای سرکوب شده اجتماعی را در میان جامعه به نمایش می گذارد  ، اینجاست که خیالپردازی جنبه ای عمومی پیدا کرده و موجب می شود تا مخاطب با رویاهای شخص خیالپرداز همذات پنداری نماید . شاید استقبال مخاطب از بلندپروازی های غلام در همین نکته نهفته باشد که آرزوهای دور و دراز غلام در خلق کارهای محیرالعقول ، آرزوی مشترکی است که در ضمیر ناخودآگاه همه ما وجود دارد  . کارل یونگ متفکر و روانشناس بزرگ سوئیسی معتقد است شخصیت هر انسانی علاوه بر این که مربوط به گذشته اوست بخشی از آن نیز توسط آینده وی شکل می گیرد آنچه ما در گذشته انجام داده  و آرزو داریم که در آینده نیز انجام دهیم بر شخصیت ما تاثیر مهمی داشته و بخشی از رفتارهای ما را شکل می دهد . هر انسانی می تواند منشاء یک یا چند اثر و خاصیت مهم باشد که جامعه را از قابلیت های خود منتفع نماید . ما دوست داریم تواناییهای خود را در شرایط مناسبی بروز داده و خواسته ها و آرزوهای خویش را به منصه ظهور برسانیم ، اما بحث اصلی اینجاست که چگونه و در چه شرایطی بستر بروز این توانایی ها فراهم می گردد ؟ اگر ساختارهای سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی جامعه به گونه ای باشد که بستر بروز توانایی های ما را مسدود نماید ، آرزوهای سرکوب شده ما در جایی دیگر به صورت خیال و تصور  در ذهن ما نقش بسته و خود را نمایان می سازد . واقعیت آن است که چاخان های غلام از جنس همین آرزوهاست ، آرزوهایی که عدم تحقق آن و ریشه واقعی اش را باید در همین ساختارهای سخت و متصلب سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی جامعه جستجو کرد .

نوشته شده توسط admin در پنجشنبه, 03 تیر 1395 ساعت 9:29 ب.ظ

9 نظر

  1. با سلام جناب اقای پرندین لطفا اطلاع رسانی کنید راس ساعت 7 عصر چهارشنبه جلسه ای بعد از اینکه فلاحت پیشه از استانداری برگشت در منزل اقای م………. پ……… مشاور ارشد ایشان برگذار گردید واقایان وخانمها جهت گرفتن پست به اداره کل اموزش وپرورش داده شد اقای رستمی علیر ضا وندی اقای محمد بیگی ریس اموزش وپرورش کرند گیلان غرب اقای ماشاالله پروانه چله اقای خیرالله پروانه چله خانم شهابی اسلام اباددکتر کیانی خالدی گیلانغرب لطفا از بازرسی وحراست استعلام اینها جهت صحت قضیه بپرسید متاسفم برای بچه های اسلام اباد

  2. چه کند بیچاره به این ها قول داده است .ازهمین الان می گویند بودجه شهرستان را خوردندند و بردند ونمی شود کاری کرد ولی پست عوض کردن را خوب بلد است .مگر شما نمی دانی که به تازگی طبق یک دفاع جانانه در مجلس توسط شاگرد اول بهارستان گیلان غرب جزء اسلام اباد شده است .افسوس به ملت اسلام اباد

  3. غلام زاییده جامعه و فرهنگیه که از بالا تا پایین همه دروغ می گن ، کی راست میگه توی این مملکت وقتی دروغ طرفدار داره و مردم هر دروغی رو باور میکنن غلام هم باید دروغهای اینچنین بگه .

  4. با سلام .وسپاس از از نقد علمی شما 
    استحضاردارید که در نقد خلق آثار قطعا لازم است موارد اجتماعی،سیاسی و…صاحب اثر موردتوجه قرار گیرد. این الفبای نقد اثروخالق آثار هنری است .بنظر نگارنده موضوع غلام باید در دو بخش مورد برسی قرار گیرد 1_صاحب آثر 2_علت جذب مخاطب… دربخش گرایش مردم به گوش دادن به طنز آن هم با زبان وفرهنگ عامه وفولکلور باید جدای از وضعیت روحی روانی وبینش خالق کار مورد بررسیکار شناسی قرار گیرد .هرچند هم مشود با هم برسی شوند.جدای از بیان روان وراحت محلی وشناخت از وقایع روز غلام .واختیار زبان طنز برای بیان واقعیت های جدی روز و…میشود گفت یکی از دلایل جذب مخاطب نیزاختیار گرفتن زبان طنز باشد .ما نمونه های زیادی از این نوع درخلق آثار طنز در ادبیات نمایشی و…داریم.و گرایش مردم به سمت وسوی گوش دادن به طنز سنتی دربرنامه های رسانه های مختلف گذشته دیده ایم واستقبال مردم از برنامه ها ی طنزدر تلویزیون محلی استان می توان به برنامه ای که آقای ابراهیم مرادی ویا چند سال پیس دکتر امین جلیلیان در تلویزیون اجراء کردند اشاره کرد. و میشود از جهاتی علاقه مردم برای بهانه ای بمنظور فرار از فشارهای جامعه صنعتی ،دیجیتال و.. امروز دانست. وبخشی از نشانه علاقه مندی تعدادی از مردم به این نوع کار نیز خلع طنزبا چاشنی فرهنگ فولکلور در رسانه هایی عمومی دانست که شاید نسبت به این مهم بی تفاوتم هستند .ودیگز اینکه نوعی ازمردم بازبان فرهنگ عامه بهتر ارتباط بر قرار میکنندو…

    1. ممنون از توضیح مفید و ارزنده شما جناب سپهر عزیز

  5. سلام
    دوست عزیز شما در این مقاله اومدین غلام رو یه شخصیت شکست خورده تشون دادین که از روی نرسیدن به آرزو هاش و امیالش داره این حرفا رو میزنه
    با این استدلال شما هر نویسنده کمدی حتما کمبود های خودشو مینویسه و هر نویسنده ژانر رمان و تراژدی حتما در زندگیش زجر و بدبختی کشیده 
    متاسفم برا شما که نوابغ رو زیر سوال میبرید 
    اصول کار کمدی در مبالغه در انجام حوادث هست و بزرگنمایی در نحوه بیان این حوادث هست
    لطفا چند بار دیگه اون کلیپ های صوتی رو با دقت گوش بدین

  6. دوست عزیز و گرامی
    هدف از نگارش این مطلب ، زیر سئوال بردن هیچ نابغه ای نیست و نگارنده نیز برای تک تک افراد جامعه احترام و شخصیت قائل است . اگر مطلب را با دقت ملاحظه کرده باشید اشاره گردیده که استقبال مخاطبان از کلیپ های غلام در درجه اول به خاطر ظنز آمیز بودن محتوای آن است و زبان طنز هم به دلایل مختلفی در جامعه ما مورد توجه قرار می گیرد .
    اما مطلب اصلی این است که چرا شخصیتی همچون غلام ، خیالبافی و رویا پردازی را برای موضوع طنز خویش بر می گزیند و چنین چاخان های گزافی را سر هم می کند ؟ و از همه مهمتر چرا چنین طنزهای خیال پردازانه ای به صورت وسیع مورد استقبال جامعه قرار می گیرد ؟ در حقیقت موضوع مطلب اینجانب پاسخ به این پرسش هاست که از دیدگاه روانشناسی اجتماعی مورد بررسی واقع شده است .

  7. سلام  من  دنبال یه کلیپ کوردی میگردم  که  کامی و فرشته  هست که باهم  تلفنی  عاشقی  میکنن  خیلی وقته  دنبالشم میتونم خواهش کنم اگه  شنیدین  برا دانلود بزارید
      مکالمشون اینجوره
    دختره  : کامی 
    کامی: ها  گیان  
    فرشته  : هامه ناو  طویله  آیم له گرمی مره
    کامی: خو بچو  ارا پای  پنجره
    فرشته: پنجره  هاکو  برق بگه ملیا….

  8. با سلام خدمت نویسنده ی عزیز
    مطلب شما را با دشواری فراوان خواندم و از آن جهت خواندن اینگونه مطالب دشوار است که چیز جدیدی برای عرضه ندارند و صرفا حول مطالب پر شنونده یا پر بازدید سایت های اینترنتی میچرخند و هدفشان بیشتر صید چندتایی مخاطب از بین جستجو کنندگان است، البته امیدوارم بنده اشتباه کرده باشم و مطلب شما جزو آن دسته نباشد.
    صرف نظر از این مسائل شما در مطلب خود ریشه های این پدیده را جستجو می کنید، و در این راه سرکی هم به روانشناسی کشیده و به جامعه شناسی نیز گریزی زده اید. حال آنکه سوال اینجاست که آیا اصولا لزومی دارد که به ریشه یابی چنین پدیده ای پرداخته و آن را گزافه گویی خطاب کنیم؟! یا اینکه از وجود چنین تخیل ها و استعدادهایی که میتوانند لبخند را بر لب ما بنشانند خوشحال شده و سعی کنیم به چنین افرادی در یافتن مخاطبان بیشتر کمک کنیم؟ آیا افرادی مثل شما که با به کار بردن کلمات ثقیل فلسفی به قیمت تخریب شخصی دیگر به دنبال مخاطب بیشتر می گردید بیشتر به فرهنگ این مردم کمک می کنند یا فردی مانند غلام که با زبان شیرین کوردی که زبان اجداد ما و خود شماست لبخندی هرچند کوتاه بر لبان این مردم بیگانه با فرهنگ خود می نشاند و کلمات فراموش شده ی کوردی را زنده میکند؟ به راستی ارزش ها و معیارهای شما برای گزافه گویی خواندن یک مطلب چیست؟

  9. دوستان کسی میدونه ایشون اهل کدام روستا هستند ؟؟

اولین« قبل بعد  » آخرین 

دیدگاه