چهارشنبه, ۰۲ اسفند ۱۳۹۶

معایب و محاسن استانی شدن انتخابات/ دکتر حمیدرضا صیدمحمدی

معایب و محاسن استانی شدن انتخابات/ دکتر حمیدرضا صیدمحمدی

 تحلیل معایب و محاسن استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی

 دکتر حمید رضا صید محمدی

 

 کرمانشاه دیلی:  در اوایل آذر ماه ۹۳ نمایندگان محترم مجلس یک فوریت طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی را به تصویب رساندند  که در صورت تصویب نهایی و تایید شورای محترم نگهبان انتخابات مجلس بصورت استانی برگزار خواهد شد و حوزه های انتخابیه کوچک در هم ادغام و به یک حوزه بزرگ انتخابیه  در مقیاس و گستره استانی تبدیل خواهد شد . آنگاه کاندیداهای نمایندگی مجلس باید در یک فضای استانی وارد گود  رقابت انتخاباتی شوند در سالهای پایانی هر دوره از انتخابات مجلس ، مباحث و طرحهای متنوعی در فضای سیاسی کشور درباره چگونگی برگزاری انتخابات بر سر زبانها می افتد از جمله ( رایانه ای شدن انتخابات ، استعفاء های زود هنگام  کاندیداهای احتمالی از سمت های اجرایی ، یک مرحله ی شدن انتخابات و یا انتخابات بصورت استانی ) .دکتر حمیدرضا صیدمحمدی

اما  آیا مشکل جامعه ما و درد مردم حوزه های انتخابیه همین است ؟

آیا ضعف برنامه ریزیهای  ملی و منطقه ای در گرو همین موضوعات است ؟

چرا با نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس در هر دوره این سوال پیش می آید و فضای سیاسی و رقابتی کشور را به چالش می کشد ؟

 چرا این قبیل طرحها و ایده ها سالیان متمادی در نظام پارلمانی مطرح می شود و به سرانجام مطلوب نمی رسد و تکثر قوانین هم مجلس و هم دولت را از کار آمدی لازم انداخته است ؟

نظام جمهوری اسلامی ، نظامی پارلمانی – ریاستی است و مردم در این نظام هم رئیس جمهور و هم نمایندگان مجلس را انتخاب و انها را روانه قوه مجریه و پارلمان می سازند . در نظام حزبی مردم به یک یا چند حزب ائتلافی رأی می دهند و حزب پیروز در انتخابات دولت را مستقر می سازند  – اما نظام جمهوری اسلامی نظام پارلمانی مبتنی بر احزاب نیست ، بلکه احزاب قانونی  بعنوان تشکل های موثر در مردم سالاری دینی ، پاسخگو کردن دولتها ، جلب آرای مردم ، نظارت همگانی و تربیت کادر اجرایی می تواند مؤثر باشند.

 در پنج دهه گذشته که نام و نشانی از احزاب مدرن امروز در کشور ما وجود نداشت ، ایلات ، عشایر و طوایف و اقوام در شکل سنتی با ساز و کار بومی در انتخابات شرکت می کردند و بجای احزاب امروزی  اقوام و طوایف و تیره های قومی نقش افرین بودند که هنوز هم بصورت نیمه مدرن حداقل در ۱۸ استان مرزی و قومی این رفتار بقوت خود باقی است . اما با گسترش آگاهیهای عمومی و سیاسی ، رسانه ها ، صدا و سیما و وسایل ارتباط جمعی تشکل های سیاسی و مدنی در قالب احزاب ، میدان دار جریانات انتخابات شده اند . اگر عملکرد احزاب از نظر مردم قابل قبول باشد مردم به آنها و کاندیدایشان اعتماد خواهند کرد و با دیدن برنامه ها و سابقه کار آنها به کاندیدای معرفی شده و از ناحیه احزاب رأی می دهند ، اما در وضعیت کنونی از ۲۰۰ حزب ثبت شده در کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور تعداد بسیار زیادی از آنها متاسفانه بصورت فصلی فعالیت می کنند و بعد از اتمام انتخابات تعطیل می گردند و تا انتخابات بعدی تحرکی از آنها در فضای سیاسی کشور مشاهده  نمی گردد . احزابی هستند که قارچ گونه رشد می کنند و در همان فصل سال رو به افول می گذارند با این کار کرد و با این روند مردم نمی توانند به حزب اعتماد کنند چرا که بعد  از انتخابات پاسخگوی مطالبات مردم نخواهند بود . پیشینه ی رقابت های انتخاباتی در ایران نشان داده است که فراز و فرود فعالیت احزاب حول رسیدن به قدرت سیاسی بوده است چرا که – اولاً احزاب ایرانی دولت ساخت هستند ، فاقد مرام  نامه سیاسی – مذهبی هستند ، منابع مالی آنها غیر شفاف است ، جمعیت حزب نامشخص است نگاه آنها به آزادی ، استقلال و دین باوری مبهم است و چون رفتار حزبی آنها نهادینه نشده اند پاسخگوی مطالبات مردمی هم نیستند و در نهایت رقابت سیاسی را به تنفر سیاسی تبدیل می کنند.به تأسی از این خصلتها و رفتار ها مشاهده می شود که در ایام انتخابات سهم احزاب در پیروزی یا شکست یک کاندیدا چه در سطح مجلس و چه در سطح ریاست جمهوری نامشخص است و بعد از رسیدن به قدرت کاندیدای انتخاب شده در مصادره سیاسی یک اقلیت قرار می گیرد و بخش دیگر در جامعه از حقوق سیاسی – اجتماعی و….. محروم می گردند – لذا در تحلیل این موضوع به معایب و محاسن این طرح بشرح زیر پرداخته می شود :

 معایب  استانی شدن انتخابات :

۱ – با توجه به اینکه فرد کاندیدا باید حداقل ۵ سال سابقه سکونت در حوزه های انتخابیه داشته باشد بدلیل این است که با آداب و رسوم – جغرافیای  منطقه و شناخت دقیق مردم از فرد داوطلب و متقابلاً شناخت داوطلب از مشکلات و نیازمندیهای حوزه های انتخابیه داشته باشد . و این  یکی از اصول انسانی و حقوقی هر انتخاباتی است.

۲ – عدم شناخت دقیق مردم از نامزدهای انتخاباتی از نزدیک سبب عدم اعتماد مردم ، عدم تقویت منافع ملی و منطقه ای ، عدم امنیت ملی و همبستگی منطقه ای می شود و موجب بی تفاوتی  و بیگانگی مردم خواهد شد .

۳ – انتخابات استانی سطح مشارکت استانی را بشدت کاهش می دهد چون  زمانی که شناخت کافی از یک کاندیدا احراز نشود میل و رغبت به مشارکت در مردم پیدا نخواهد شد .

۴ – طرح استانی شدن انتخابات مغایر اصل ۶ و ۶۳ قانون اساسی است مغایر بیابانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند احزاب نباید وارد جنگ قدرت شوند زیرا طرح استانی شدن دست احزاب را در رقابت حزبی باز خواهد گذاشت و رقابت حزبی پبش از رقابت مردمی تقویت می شود و رابطه نماینده با توده های محروم جای خود را به رابطه با احزاب می دهد و صاحبان انقلاب و دلسوزان نظام  اسلامی تکیه گاه سیاسی خود را از دست خواهند داد.

۵ – محرومیت شهرستانها و بخش های کوچک و اقلیت های قومی – مذهبی در استانهای کشور و برگزیده شده نمایندگان از مراکز استانها  و کلانشهرهاآنگاه نماینده منتخب مناطق حاشیه ای استان را یا فراموش یا در اولویت چندم خود قرار خواهد داد..

۶ – عدم شناخت فرد منتخب از چهار گوشه استان ، به فرض داوطلبی در شمال استان متولد شده هیچگونه شناخت و درکی از ساکنان جنوب استان ندارد یا برعکس داوطلبی که زادگاهش شرق یک استان است از ساکنان غرب استان هیچگونه شناختی ندارد و این امر فاصله های اجتماعی را افزایش داده و بخش عظیمی از مردم استان از دسترسی به مطالبات محلی . شهرستانی خود محروم می گردند و خود بخود استان به مناطق برخوردار و غیر برخوردار تقسیم می گردد این امر خود بخود باعث افزایش فاصله ارتباطی بین منتخبین و موکلین خواهد شد.

۷ – بی تفاوتی و بی انگیزه ای مردم در امر انتخابات و کاهش شورای انتخاباتی در سطح استانهای مرزی و قومی .

۸ – ناعادلانه  شدن نظام انتخاباتی و ایجاد فرصتهای نابرابر برای رقابت آحاد ملت و مسدود شدن تنها مسیر اتکا به رأی قاطع مردم

۹ – حذف عدالت منطقه ای و جغرافیایی مناطق محروم در رقابت های استانی .

محاسن استانی شدن انتخابات :

۱ – گرایش نمایندگان به انجام وظایف اصلی خود یعنی قانون گذاری و نظارت و پرهیز از  دخالت در امور جزیی .

۲ – انتخاب کاندیدای شاخص تر و با صلاحیت های برتر ( انتخاب اصلح)

۳ – گسترش دامنه حضور و فعالیت احزاب ، گروهها و تشکلهای سیاسی به عمق مناطق جغرافیایی استان.

۴ – کاهش تعداد نامزدهای انتخاباتی و حذف خرده کاندیداها .

۵ – گرایش انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان به سمت احزاب سیاسی و افزایش نقش احزاب و جریان های سیاسی در انتخابات و امورات کشور.

 ۶ – توسعه آمرانه احزاب در سرنوشت سیاسی استانها و کاهش هزینه های تبلیغاتی دولت.

۷ – جلوگیری از اختلاف بین شهرستانهایی که مشترکاً دارای یک نماینده هستند.

۸ – کاهش فاصله منزلت سیاسی بین نمایندگان تهران با نمایندگان استان و نمایندگان استان با نمایندگان شهرستانی .

۹ – کاهش تعداد حوزه های انتخابیه از ۲۰۸ حوزه به ۳۱ حوزه انتخابیه .

لذا با توجه به اینکه بیش از ۱۳۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس که از حوزه های انتخابیه با جمعیت زیر ۱۵۰ هزار نفر به مجلس راه یافته اند بعید به نظر می رسد موافق نهایی طرح استانی شدن  انتخابات مجلس شورای اسلامی باشند – چون در صورت تصویب این طرح در فضای کلی رقابت استانی یکباره حذف خواهند شد و قدرت مانور سیاسی و تبلیغاتی در سطح استان را نخواهند داشت.

نوشته شده توسط admin در یکشنبه, 21 دی 1393 ساعت 8:28 ق.ظ

6 نظر

  1. درود بر شما .واقعا بسیار پرمحتوا بود و تونستیم از دانش و توانایی های شما استفاده کنیم.بنده به عنوان شخصی اسلام آبادی از دکتر صید محمدی عاجزانه در خواست میکنم که برای انتخابات دور آینده ثبت نام کنند. و در صورت ثبت نام و تایید توسط شورای محترم نگهبان به احتمال بسیار نماینده ی اسلام اباد و دالاهو در مجلس خواهد بود.

  2. ………………

  3. فقط دکتر صیدمحمدی

  4. با سلام و احترام
    درووووووووووووووووووووووووووووووووووووود فراوان بر دکتر صیدمحمدی که دلش برای اسلام اباد میتپد

  5. خداوكيلي شايسته تر از دكتر صيدمحمدي براي نمايندگي وجود ندارد

  6. با سلام خدمت سایت همیشه منتقد یا ب عبارت درست تر سایت ….‌.خسته نباشید .
    بنده سعی کردن پای حرفهای تمام کاندیداها بشینم خدا شاهد خیلی چیزا بهم ثابت شد .بعضی ها فقط مدرک دارن سواد ندارن چند نکته رو ب اطلاع میرسونم ک متوجه بشین کاندیدا های این دوره ک دارای مدارک دکترا هستن اندازه ی دانش اموز دبستان هم سواد ندارن .
    1-دوستان عزیز ب گفته تمام مسئولان کشور مجلس سیاسی ترین ارگان ایران جناب دکتر …‌‌‌‌با استناد ب چ چیزی میگین مجلس نیاز ب سیاستمدار نداره.
    2-جناب دکتر فلانی ک در هر جلسه میفرمایید چرا بیشتر کارخانه ها میرن تبریز شیراز یزد و اصفهان شما ک هنوز نمیدانید ک این شهرها قطب صنعتی کشور هستن و کرمانشاه قطب کشاورزی چطور میخواین نماینده شهر بشین .
    3-جناب دکتر فلانی شما ک هنوز نمیدونید ایران بحران بی آبی داره و استان ما هم با این بحران مواجحه و باغاتی ک ازشون حرف میزنی خشک شدن با چ آب و چ میوه ای میخواین کارخانه کمپوت بیارین.
    4-جناب دکتر فلانی ک دم از گرفتن درجه پرفوسوری میزنی هنوز هیچی نشده دم از سکوت در مجلس میزنی و از استیضاح وزیران میترسید چطور میخوای حق مردم رو بگیری با سکوت .
    5-جناب دکتر فلانی مجلس جای سکوت نیس جای ترس از وزیر نیس در گفته های خود تجدید نظر کنید .
    6-و در اخر جنابان دکتر در جلسات ب معرفی خودتون بپردازید کاری ب حاج علی جلیلیان و دکتر صفری و دکتر حشمت الله فلاحت پیشه و غیره نداشته باشین .
    لبخند بزنید و حلال کنید 
    نصر من الله و فتح قریب 

اولین« قبل بعد  » آخرین 

دیدگاه