خرید لباس سالخوردگی جمعيت و پيامدهای ناشی از آن‎

به گزارش پایگه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی اهواز (وبدا خوزستان) دکتر وداد کنانی سرپرست واحد بهداشت خانواده مرکز بهداشت غرب اهواز گفت :جمعيت جهان به سرعت در حال سالمند شدن است امروزه در اکثر جوامع، سالمندي به عنوان يک مساله مهم مطرح شده که حاصل فرسايش تدريجي ارگانهاي حياتي است که عوامل فردي مانند سن، جنس، نژاد و ويژگيهاي اجتماعي و فرهنگي و اقتصادي در زمان و ميزان آن موثراست.کنانی افزود: هم زمان با افزايش سالمندان توجه به کيفيت زندگي سالمندان و شناسايي عوامل موثر بر آن جهت سياست گذاري هاي جامع و صحيح براي اين قشر از افراد جامعه از اهميت زيادي برخوردار است.این مقام مسؤل ادامه داد: یکي از مسايل عمده جمعيتي مسئله سالخوردگي جمعيت و پيامدهاي ناشي از آن است. در حال حاضر کشور ايران مرحله انتقال ساختار سني جمعيت از جواني به سالخوردگي را تجربه مي کند. با اينکه سالمندان سهم کمي از جمعيت کشور را شامل می شود، اما باتوجه به افزایش سرعت رشد جمعيت سالمند در مقايسه با رشد جمعيت کل کشور و پيش بيني افزايش تعداد سالخوردگان (60 سال و بالاتر) در سالهاي آینده، لازم است برای کنترل مسایل مربوط به آنان برنامه ريزي و آينده نگری داشته باشیم.کنانی ضمن تأکید بر داشتن یک برنامه غذایی سالم در طول دوره سالمندی افزود: برنامه غذایی سالمندان باید شامل مصرف میوه جات و سبزیجات بیشتر در رژیم غذایی ،استفاده از غذاهای آب پز و بخار پز به جای سرخ کردنی ها، مصرف غلات(گندم ،جو)به همراه حبوبات، محدود کردن مصرف گوشت قرمز و نمک، جلوگیری از مصرف مواد چرب، غذاهای کنسروی و فست فودها و مصرف روزانه حداقل 8 لیوان مایعات باشد.سرپرست واحد بهداشت خانواده مرکز بهداشت غرب اهواز ضمن اشاره به مشکلات موجود در دوره سالمندی گفت: استفاده از یک قاشق سوپ خوری روغن زیتون به همراه غذا برای جلوگیری از یبوست، استفاده از غذاهای چرخ کرده وصاف شده وپوره درصورت وجود مشکلات دهان ودندان، پیاده روی روزانه30دقیقه قبل ازغذا و استفاده ازظروف زیبا و رنگی و گیاهان معطر جهت تحریک اشتها، استفاده ازسبزیهای معطر و آب لیمو برای بهبود طعم غذاها از راهکار های کاهش مشکلات تغذیه ای است.کنانی در پایان گفت: سالمندان باید از مصرف نوشابه های گازدار و غذاهای شور جلوگیری کنند و در صورت استفاده ازداروهای ملین و مدر و نیز در موارد ابتلا به اسهال و تب، آب بیشتری مصرف کنند همچنین مصرف غذا در محیطی آرام و به دور از تنش و تعداد وعده های غذایی روزانه 5 وعده باحجم کم باشد.