خرید لباس کاسکت؛ کلاهی که باید برسرمان برود

فصل تابستان که از راه می‌رسد بازار موتورسواری رونق می‌گیرد. هرچند این
وسیله حمل و نقل، بهترین راهکار مقابله با ترافیک سرسام‌آور کلانشهرهاست،
اما گاهی اوقات هم حوادثی دلخراش باعث بدنامی آن شده است که معمولا به دلیل
رعایت نکردن اصول ایمنی از سوی راکبش به وجود آمده است.

به گزارش جام جم آنلاین، براساس قانون استفاده از کلاه ایمنی هنگام راندن موتورسیکلت اجباری است،
اما با توجه به گرم شدن هوا و البته بی توجهی برخی به قوانین رانندگی با
این وسیله تعداد زیادی از راکبان موتورسیکلت را می بینیم که بدون استفاده
از کلاه ایمنی رانندگی می کنند، در حالی که این کلاه ضامن جان آنهاست.

براساس آماری که از سوی پزشکی قانونی ارائه شده عامل اصلی مرگ و میر
موتورسواران ضربه های مستقیم وارده به سر راکب بوده است و موتورسوارانی که
بدون استفاده از کلاه ایمنی رانندگی می کنند، سه برابر بیشتر از دیگران در
خطر آسیب های مغزی و نهایتا مرگ هستند.

اما چاره چیست؟ پاسخ این پرسش کاملا مشخص است، استفاده از کلاه ایمنی؛
تنها کلاهی که اگر بر سرمان برود باید خوشحال باشیم نه نگران. ولی یک سوال
همچنان باقی است که کلاه کاسکت خوب را چطور تشخیص دهیم یا این که کلاه
ایمنی خوب باید چه مشخصاتی داشته باشد؟

انواع مختلف کلاه کاسکت

دنیای موتورسیکلت، دنیایی پرزرق و برق و متنوع است، اما کلاه کاسکت
موتورسیکلت با توجه به نحوه استفاده و کارایی آن فقط به چهار دسته تقسیم
بندی شده است که عبارتند از:

1 ـ کلاه ایمنی نیمه: تنها از کاسه سر محافظت می کند.

2 ـ کلاه ایمنی سه چهارم: در این نوع کلاه کاسکت علاوه بر محافظت از کاسه سر، گوش ها و طرفین سر نیز محافظت خواهد شد.

3 ـ کلاه ایمنی نیمه یا جلو باز: این نوع از کلاه کاسکت درواقع چیزی شبیه
مدل قبلی است، اما با این تفاوت که بخش های بیشتری از سر موتورسوار را
حفاظت می کند .

4 ـ کلاه های کامل: کلاه کاسکت های کامل علاوه بر محافظت از سر و گوش های موتورسوار، دارای محافظ چانه نیز هستند.

چگونه کلاه مناسب انتخاب کنیم

به طور کلی هدف استفاده از کلاه کاسکت موتور حفظ ایمنی و جلوگیری از
ضایعه های مغزی هنگام بروز سوانح موتورسواری است، بنابراین اولین مشخصه یک
کلاه کاسکت خوب مقاومت آن در مقابل ضربه است، اما کار به همین جا ختم
نخواهد شد، بلکه موارد بسیار دیگری باقی است که باید هنگام خرید کلاه کاسکت
موتور به آن دقت کنید.

ساختار بدنه کلاه کاسکت از سه بخش عمده تشکیل شده است که اولین لایه آن
قسمت بیرونی کلاه یا همان چیزی است که ما می بینیم. این لایه باید براساس
وظیفه ای که به عهده دارد بسیار سخت و مقاوم در مقابل ضربه و سایش باشد. به
همین دلیل سازندگان سعی می کنند آن را از موادی سبک و مقاوم تهیه کنند که
عمده ترین آنها از ماده ای به نام ABS ساخته می شود. این نوع ماده علاوه بر
وزن پایین، مقاومت بالایی در مقابل ضربه های وارده دارد.

اما لایه داخلی، معمولا از یونولیت ساخته می شود و باید جلوی انتقال نیرو
به سر را بگیرد. کارشناسان دلیل انتخاب این ماده را قدرت جذب بالای آن
عنوان کرده اند و می گویند یونولیت به دلیل خلل و فرج فراوان علاوه بر
جلوگیری از انتقال ضربه، ماده ای کاملا قابل اعتماد برای تهویه هوا داخل
کلاه است، این در حالی است که روی این یونولیت با پارچه ای به عنوان روکش
که حساسیت خاصی برای پوست سر و صورت ایجاد نمی کند، پوشانده شده که به
زیبایی داخل کلاه می افزاید.

در نهایت نوبت به طلق مقابل کلاه می رسیم، این قطعه نیز از موادی که ضریب
شفافیت بالایی دارند ساخته می شود و استاندارد انتخاب مواد پلاستیکی در
این بخش از سوی کارشناسان 85 درصد تعیین شده است. لازم به یادآوری است که
طلق کلاه کاسکت همانند شیشه جلوی خودرو باید در مقابل خراش و ضربه مقاومت
مناسبی داشته باشد.

سبک و سنگین کلاه کاسکت موتورسیکلت

نکته ای که معمولا برای موتورسواران هنگام استفاده یا خرید کلاه کاسکت
مناسب دردسرساز می شود، بحث وزن کاسکت است. براساس اظهارنظر کارشناسان کلاه
کاسکت مناسب موتورسواری باید وزنی بین یک سوم کیلوگرم تا یک ششم کیلوگرم
داشته باشد. به یاد داشته باشید هرگز وزن کلاه را با دست خودتان اندازه
نگیرید چون به هیچ عنوان این کار اصولی نیست، بلکه باید کلاه را روی سر
خودتان به صورت اصولی قرار دهید و اگر به ناحیه گردن شما فشار اضافه وارد
نکرد و باعث ناراحتی شما نشد، نشانه این است که وزن متعادلی برای شما دارد و
قابل استفاده است، هرچند وزن کلاه معمولا روی جعبه آن قید شده است.

زاویه دید و سایز کلاه را جدی بگیرید

اگر با توجه به موارد ذکر شده کلاه کاسکت مورد نظر خودتان را انتخاب کرده
اید، بد نیست بدانید دو نکته مهم همچنان باقی است، اما این دو موضوع
معمولا از سوی خریداران کلاه کاسکت موتورسواری جدی گرفته نمی شود، در حالی
که از اصلی ترین موارد انتخاب کلاه ایمنی یا همان کاسکت مناسب است.

اولین نکته زاویه دید جانبی و بالای کلاه کاسکت هنگام قرار گرفتن روی سر
کاربر است ، به طوری که کلاه استاندارد از لحاظ زاویه دید جانبی باید بیشتر
از 105 درجه را پوشش دهد. همچنین زاویه دید بالای کاربر کلاه کاسکت هنگام
استفاده از اهمیت ویژه ای هنگام رانندگی برخوردار است و براساس تحقیقات و
استانداردهای موجود نمی تواند کمتر از 7 درجه باشد.

اما اگر از بحث زاویه دید مناسب در کلاه کاسکت ها بگذریم، نوبت به اندازه
و سایز کلاه می رسد موضوعی که می تواند ضمانتی برای سلامت و حفاظت از سر
موتورسوار هنگام تصادف باشد، چون براساس تحقیقات انجام شده بسیاری از کلاه
کاسکت ها به دلیل انتخاب نادرست کاربر و البته استفاده غیراصولی هنگام
راندن موتورسیکلت در صحنه تصادف از سر موتورسوار جدا شده و هیچ حفاظتی در
مقابل ضربه برای کاربر نداشته است.

بنابراین به یاد داشته باشید کلاه کاسکت دارای سه نوع سایز است که عبارتند از:

1 ـ بزرگ 580 تا 600 میلی متر

2 ـ متوسط 560 تا 580 میلی متر

3 ـ کوچک 540 تا 560 میلی متر