خرید لباس «داعش» و «غزه» زیر سایه سنگین جام‌جهانی

تنها چند ساعت تا بازی فینال جام‌جهانی فوتبال فرصت باقی است و هنوز اخبار مربوط به جام‌جهانی، سهم بیشتری ‌در میان دیگر اخبار تولیدی رسانه‌ها دارند. نگاهی به محتوای تولید شده در شبکه‌های اجتماعی، نشان می‌دهد نشان می‌دهد، کاربران اینترنتی در یک ماه گذشته، پیرامون سه محور «جام‌جهانی فوتبال» گروه تروریستی تکفیری «داعش» و این اواخر ماجراتی «غزه»، بیشترین اظهار‌نظر و واکنش‌ها را از خود نشان داده‌اند؛ اما همچنان‌ جام‌جهانی با توجه به درگیر کردن گروه گسترده‌ای از مردم جامعه، سهم بزرگ‌تری از محتوای تولید شده در فضای مجازی ‌دارد. به گزارش «»، یکی از ویژگی‌های جذاب شبکه‌های اجتماعی این روز‌ها، شکستن انحصار رسانه‌های مارکدار و شناسنامه‌داری است که دوست دارند، رویدادها را آن ‌گونه که می‌پسندند، به مخاطبان خود بقبولانند؛ اما آزادی کاربران در شبکه‌های اجتماعی به همراه ابزارهای رسانه‌ای که این شبکه‌ها در اختیار مخاطبان ‌می‌گذارند، موجب شده تا جریان‌شناسی توجه عمومی کاربران اینترنتی به موضوعات و وقایع روز به یکی از قطب‌نماهای رسانه‌ها بدل شود و به این ترتیب، به ذائقه‌سنجی مخاطبان بپردازند. بنا بر این گزارش، باید گفت، در این روزهای ‌جام‌جهانی و در بحبوحه ماجرای تمدید کردن یا نکردن ‌قرارداد کارلوس کی‌روش، همین جهت‌گیری‌های مجازی کاربران بر بسیاری از رسانه‌ها تأثیر گذاشت و حتی در مقطعی به تیتر یکی ‌از روزنامه‌های پرتیراژ هم تبدیل شد. به این ترتیب، همین تأثیرگذاری‌‌ها موجب شده نگاهی بیندازیم به مهم‌ترین موضوعاتی که مخاطبان در فضای مجازی و در یک ماه گذشته به آن‌ها پرداخته‌اند.     بی‌گمان جام‌جهانی مهم‌ترین موضوعی بود که نه در ایران که در همه دنیا در یک ماه گذشته مرکز توجه مخاطبان بوده است و توئیتر نیز همواره نمودار شکسته شدن رکورد‌هایش را پس از هر بازی مهم در جام‌‎جهانی منتشر می‌کرد و روی نقشه جهان داغ شدن بحث‌ها را بر پایه نقشه جغرافیایی به نمایش می‌گذاشت. البته پیش از آغاز جام‌جهانی هم فضای مجازی، سهم چشمگیری از اخبار و محتوای تولیدی‌اش را مدیون این رقابت‌های مهم بود. اما همزمان با آغاز رقابت‌های جام‌جهانی، یک گروه تروریستی تکفیری با انجام جنایت‌های دلخراشی در عراق، اعلام موجودیت کرد و «داعش» نامیده شد. فعالیت‌های گسترده داعشی‌ها در فضای مجازی و انتشار پی‌درپی فیلم‌های جنایت‌هایشان، موجب شد تا آن‌ها به رقیب جدی‌تری برای جام‌جهانی در فضای مجازی تبدیل شوند و حتی در مقطع آغازین بالا‌تر از جام‌جهانی هم در مرکز توجهات کاربران قرار گیرند.با این حال، در بیشتر اوقات اخبار مربوط به داعش، سهم کمتری نسبت به جام‌جهانی داشته و این مسأله در زمان سه بازی ایران در جام‌جهانی، دارای فاصله معناداری هم شد. خیلی‌ها بر این باورند که این گروه تروریستی، آغاز فعالیت‌هایش را با آغاز جام‌جهانی هماهنگ کرده تا اخبار جنایات‌ آن‌ها کمتر مورد توجه رسانه‌ها قرار گیرد که البته با توجه به علاقه شدید این گروه برای در مرکز توجه بودن مغایر است. هرچند تئوری پوشش اخبار در روزهای جام‌جهانی برای ماجرای داعش چندان جدی نیست، همین موضوع برای بمباران غزه می‌تواند صادق باشد. چه اینکه پیش از این هم رژیم صهیونیستی سابقه این کار را داشته و در روزهای نخست بمباران غزه همچنان توجه جهانیان به رخدادهای مهم جام‌جهانی و شکست عجیب برزیل برابر آلمان بود؛ اما شدت جنایات در غزه چنان بود که تنها یکی دو روز کافی بود کاربران اینترنتی از ماجرای جام‌جهانی به ماجرای غزه بپردازند. در ادامه می‌توانید نمودارهای مقایسه‌ای واکنش مخاطبان به هر یک از این سه واقعه یعنی «جام‌جهانی»، «داعش» و «ماجرای غزه» را که توسط گروه لایف وب تهیه شده، ببینید. نمودار زمانیدر نمودار زمان به بررسی محتواهای منتشره درباره داعش، غزه و جام‌جهانی پرداخته‌ایم. همه کلیدواژه‌های این دو جریان را درآورده و با توجه به آنها به تفکیک محتواهای جمع‌آوری شده در چهل روز گذشته پرداخته‌ایم.مقایسه فراوانی محتوای منتشره مقایسه این موضوعات با دیگر موضوعات داعش در خبرگزاری‌ها و شبکه‌های اجتماعی